Tanda-tanda Penyakit Osteoartritis Dan Cara Berkesan Mengatasinya

Osteoartritis adalah penyakit degeneratif sendi dan ia merupakan jenis artritis yang paling kerap berlaku di kalangan ramai orang. Ia boleh menjejaskan mana-mana bahagian sendi dalam badan, tetapi ia biasanya menyerang pinggul, tangan, lutut dan tulang belakang.

Gejala atau tanda artritis termasuk bengkak, kekakuan (terutamanya pada waktu pagi), sakit yang semakin memburuk apabila sendi yang terjejas digunakan, mobiliti terhad, nod kecil pada sendi jari dan tulang bengkak. Penyakit ini sering menyerang golongan yang usianya mencecah 50an dan 60 an.


Punca Dan Faktor Risiko Osteoartritis


Osteoartritis primer disebabkan oleh kerosakan pada sendi, yang memecahkan dan menghancurkan tulang rawan iaitu tisu bergetah yang berfungsi sebagai kusyen pada tulang di sendi. Bila tulang rawan semakin rosak, tulang sendi akan bergeser sama sendiri seterusnya menyebabkan kebengkakan, kesakitan dan kekakuan. Degeneratif sendi boleh disebabkan oleh lanjut usia, tekanan berlebihan pada sendi atau penggunaan sendi yang berlebihan. Osteoartritis sekunder disebabkan oleh pengaruh luaran seperti trauma atau kecederaan, ketidakabnormalan yang diwarisi dan penyakit sendi.



Faktor risiko untuk osteoarthritis termasuk :

●  golongan yang berusia

●  mempunyai berat badan berlebihan

●  faktor genetik

●  mempunyai kecederaan lutut

●  memiliki otot peha yang lemah

●  kurang pengambilan vitamin C dan D

●  sesetengah pekerjaan seperti penari ballet, atlet professional dan pekerja pembinaan


Rawatan Dan Pencegahan


Walaupun sering menyerang golongan berusia, namun sesiapa sahaja boleh mendapat osteoarthritis. Jadi, sebagai langkah pencegahan disyorkan anda untuk :
-        
      ●  Kekalkan berat badan yang sihat memandangkan lebihan berat badan meletakkan tekanan yang agak besar pada sendi terutamanya lutut.
-        
      ●  Lakukan senaman untuk tingkatkan kekuatan otot dan juga boleh bantu turunkan berat badan.

Rawatan untuk osteoarthritis memfokuskan pada melegakan dan meringankan symptom osteoarthritis. Antara kaedah yang digunakan termasuk :

-        -  penggunaan ubat preskripsi dan juga yang boleh didapati sendiri dari farmasi

      - penggunaan terapi panas dan sejuk

      - senaman

      - penurunan berat badan

      - untuk kes serius, pembedahan diperlukan


Selain rawatan perubatan, pendekatan semulajadi juga disyorkan untuk mengatasi osteoartritis. Pesakit osteoartritis seeloknya amalkan pemakanan yang sihat di samping pengampilan supplemen untuk melengkapkan keperluan nutrisi badan supaya sistem badan dapat berfungsi secara optimum.

Dalam Shaklee, ada beberapa supplemen yang boleh bantu pesakit artritis. Antara supplemen yang dicadangkan :

OmegaGuard - merupakan minyak ikan tulen dan berkualiti yang mempunyai kepekatan asid lemak Omega 3 yang tinggi. Asid lemak ini mempunyai sifat anti-radang yang boleh bantu mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan.


Vivix - merupakan minuman botani campuran unik anggur muscadine, polygonum cuspidatum, purple carrot dan european elderberry. Ia menyediakan 16 jenis polifenol termasuk resveratrol yang bermanfaat untuk kesihatan tubuh termasuk sendi. Resveratrol boleh bantu pesakit artritis dengan mengekalkan dan memperbaiki struktur sendi serta mengurangkan faktor yang menjadi punca kepada masalah sendi. Ia juga mempunyai sifat anti-radang dan bertindak memelihara sel-sel badan dari kerosakan radikal bebas.

OsteMatrix - menyediakan keperluan kalsium, magnesium dan Vitamin D yang menyokong kesihatan sendi dan tulang.

Collagen Powder - membekalkan sumber kolagen premium dari sisik ikan merah. Kolagen penting untuk kesihatan sendi. Semakin berusia penghasilan kolagen oleh badan semakin kurang. Jadi, pengambilan kolagen boleh bantu tingkatkan kandungan kolagen dalam badan. Kolagen bertindak memberi regangan kepada sendi, menjaga rangka lutut dan memelihara tulang rawan yang hampir rosak.


Feedback Pengguna

[SAKIT OSTEOATHRITHIS AYAH KIAN PULIH SELEPAS KONSISTEN AMALKAN VIVIX DAN SUPLEMEN SHAKLEE].
Apa korang rasa bila ayah korang yang dah 16 tahun menghidap Osteoathrithis, dulu siap kena usung nak ke klinik dan hospital. Dulu kalau gerakkan kaki bunyi berkeriuk macam engsel pintu berkarat, berjalan siap keluar bunyi macam tulang berlaga..
Ayah memang dah wajib operate masukkan besi dekat left hip joint, tapi sebab kerenah birokrasi, doktor batalkan balik operation. Dari boleh bawak motor, sekarang tak boleh langsung, dari bawak kereta manual kena tukar kereta auto. Dulu nak angkat kaki pun susah. Guna tongkat pun jalan slow-slow je. Dalam rumah guna kerusi roda..
Tapi, sejak kebelakangan ini, ayah dah boleh berjalan tanpa tongkat, walaupun jarak tak berapa jauh. Boleh dukung cucu dari dalam rumah bawak ke kereta di luar rumah dan malam ini pergi makan kat Mydin Mall, ayah lupa nak bawak tongkat tapi Alhamdulillah ayah boleh jalan macam biasa dari parking ke tempat makan..
Satu je Cik Laa nak cakap, ALHAMDULILLAH. Rasa sangat-sangat bersyukur. Alhamdulillah, 3 tahun konsisten Vivix, ini hasilnya. Syukur sangat-sangat sebab tu kalau korang menyampah bila Cik Laa share pasal Shaklee, Cik Laa tak kisah sebab korang tak rasa apa yang Cik Laa rasa. Rasa syukur sangat-sangat. Allahuakhbar, sungguh besar nikmatMu ya Allah. Tak tahu nak cakap macam mana..
Korang doa lah semoga Cik Laa terus berjaya dgn Shaklee. Dapat supply Vivix untuk ayah dan mak setiap bulan. Doakan Cik Laa ye. Semoga Allah makbulkan doa-doa kalian. Amin....

Jom tonton video perkongsian dari saudari SILAWATI EILA tentang tahap kesihatan ayahnya setelah konsisten amalkan supplemen Shaklee.





Siapa yang tak gembira bila penyakit yang bertahun-tahun dihidapi akhirnya menunjukkan perkembangan positif kan. Jadi, jika anda mempunyai masalah osteoartritis atau ada keluarga sekeliling merana disebabkan penyakit ini, war-war kan pada mereka ikhtiar kesihatan ini. 

Apa tunggu lagi..Jom order sekarang!!

Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi, boleh terus hubungi saya di talian 012-9402603. 

Klik di bawah untuk pembelian secara online.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

5 comments:

Back
to top