Cara Cepat Hilangkan Mengantuk Ketika Di Tempat Kerja

Ramai dari kita mungkin sering mengantuk ketika di tempat kerja. Kadang-kadang belum sampai separuh hari di pejabat, kita dah mula mengantuk dan badan rasa penat. Tak bagus sebenarnya keadaan ini. Ia boleh mengganggu prestasi kerja kita.

Takkan nak biarkan keadaan ini berlanjutan. Betul tak? Jadi, dalam entri kali ini saya ingin kongsikan cara cepat untuk hilangkan mengantuk dan seterusnya menjadikan kita lebih bertenaga dan segar di tempat kerja.



Faktor Penyebab Mudah Mengantuk Di Tempat Kerja


Sebelum kita pergi kepada jalan penyelesaian, jom kita lihat dulu apakah faktor yang menyebabkan kita mudah mengantuk di pejabat.

1. Kurang Tidur


Ramai diantara kita yang tidak mementingkan masa tidur. Untuk orang dewasa, masa tidur yang disarankan ialah 7-8 jam setiap malam. Tapi, kebanyakan dari kita agak sukar untuk memenuhi keperluan tersebut. Sebab itu, ramai yang tidak cergas dan mengantuk pada keesokan harinya. Jadi dapatkan masa tidur yang cukup untuk mengembalikan tenaga setelah seharian bekerja.

2. Tak ambil sarapan pagi


Jadikan sarapan pagi sebagai satu perkara wajib. Ia penting bagi membekalkan tenaga pada waktu pagi dan membuatkan diri kita fokus pada kerja. Ini akan memberi kesan yang positif  untuk menempuh hari yang panjang.

3. Kurang Nutrisi


Makan terlalu sedikit atau diet tidak seimbang menyebabkan badan kekurangan nutrisi penting dan kesannya tubuh badan cepat letih dan kurang tenaga. Diet yang seimbang dapat membantu untuk mengekalkan tenaga dan paras glukosa dalam badan.

4. Diabetes


Kebiasaannya, pesakit kencing manis lebih cepat merasa letih disebabkan kandungan gula didalam tubuh badan yang tidak dapat ditukarkan kepada tenaga untuk digunakan oleh sel-sel badan kita. Jika kita sudah dapatkan rehat yang cukup dan mengambil pemakanan yang seimbang dan berkhasiat, tetapi masih merasa letih, disarankan berjumpa doktor untuk pemeriksaan diabetes.

5. Dehidrasi


Tubuh badan yang kekurangan air juga boleh menyebabkan kita cepat mengantuk. Minum air sekurang-kurangnya 3 liter setiap hari. Jumlah air yang diperlukan oleh tubuh kita bergantung pada saiz badan kita. Formula yang biasa digunakan untuk kira keperluan air oleh tubuh badan adalah :

Setiap 25kg (berat badan) = 1 liter air.
Jadi, jika berat badan 50kg, air yang diperlukan sekurang-kurangnya 2 liter.

6. Ketagih Kafein


Sudah menjadi kewajiban bagi kita yang bekerja untuk mengambil secawan nescafe ataupun kopi bagi menghilangkan rasa mengantuk. Kita menganggap kafein dapat membantu untuk mengembalikan kesegaran. Kita harus tahu, jika mengambil kafein secara berlebihan boleh menyebabkan dengupan jantung bertambah, tekanan darah meningkat dan badan akan menjadi lemah. Kafein juga tidak bagus untuk wanita. Oleh itu, kurangkanlah pengambilan kafein atau lebih baik berhenti mengambil.

7. Kemurungan / Tekanan Emosi


Kemurungan atau tekanan emosi juga menjadi punca kepada badan lemah serta keletihan. Ini kerana apabila kita berada dalam tekanan, kita akan sering sakit kepala, hilang selera makan dan hilang fokus.


Cara Cepat Untuk Hilangkan Mengantuk


Berikut adalah cara yang boleh diamalkan untuk bantu hilangkan rasa mengantuk dan letih badan dengan cepat.

1. Dapatkan rehat 10 minit


Berhenti membuat kerja, ambil 10 minit untuk refreshment. Bagun dari kerusi dan berjalan-jalan sebentar untuk melonggarkan anggota-anggota badan setelah tekun duduk didepan komputer. Ambil masa ke toilet untuk mencuci muka supaya kembali segar.

2. Pepohon Hijau


Bila mata mula merasa letih dan mengantuk, alihkan pandangan dari skrin komputer kepada tumbuhan-tumbuhan hijau diluar pejabat ataupun pokok-pokok renek yang ada disekitar pejabat. Ia dapat membantu mengembalikan kesegaran pada mata kita.


3. Senaman Ringan


Kita juga boleh mempraktikkan senaman ringan di ruang kerja kita. Ini boleh membantu kita untuk kembali berasa cergas dan bertenaga.

4. Jadikan Ruang Kerja Lebih Terang


Jika bekerja dalam suasana yang redup atau romantik, memang boleh mengundang rasa mengantuk. Kajian menunjukkan kawasan yang terang dan cerah dapat mengurangkan mengantuk dan meningkatkan konsentrasi.


5. Amalkan Cinch Energy Tea Mix


Segelas Cinch Energy Tea Mix dapat mengembalikan tenaga dan menghilangkan rasa mengantuk. Minuman ini dapat memberikan kita tenaga yang berterusan sepanjang bekerja. Ini secara tidak langsung dapat menghindarkan kita dari mengambil minuman berkafein yang tidak menyihatkan secara berlebihan.


Apa itu Cinch Energy Tea Mix?


Ia adalah campuran 4 jenis teh iaitu teh eksotik putih dan merah, teh matcha hijau dan teh rooibos merah. Gabungan ini menghasilkan minuman teh yang dapat merangsang tenaga secara semulajadi. Ia juga ditambah dengan taurina yang dapat bantu meningkatkan tenaga dan ketahanan badan.

Apa yang menariknya tentang minuman cinch tea mix ini adalah ia juga turut menyediakan khasiat lain untuk kesihatan. 4 bahan utama yang ada dalam Cinch Tea Mix ini, adalah gabungan teh yg sangat berkualiti, dimana ia meningkatkan tahap metabolisme, mempunyai sifat antioksidan, membantu dalam meningkatkan tahap sistem imun, membantu memberi tenaga dan yang paling bagus sebagai penganti kepada minuman berkafein tinggi.

Jom tonton video ini. Perkongsian menarik dari pengguna Cinch Tea Mix.



Antara feedback dari pengguna lain.





Untuk yang selalu sangat mengantuk di tempat kerja, apakata cuba Cinch Tea Mix ini. Selain dari diperbuat bahan-bahan semulajadi, ia juga tidak mengandungi gluten, perisa tiruan, pewarna dan bahan pemanis. Dijamin selamat dan berkesan.

Jangan tunggu lagi. Cepat hubungi saya jika berminat dengan Cinch Energy Tea Mix ini.

Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi, boleh terus hubungi saya di talian 012-9402603. 

Klik di bawah untuk pembelian secara online.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top