Cara Semulajadi Mengurangkan Kesakitan Radang Sendi (Artritis)

Artritis merupakan keradangan pada satu atau beberapa sendi. Gejala utama arthritis adalah sakit dan kekakuan pada sendi yang biasanya memburuk seiring dengan peningkatan usia. Osteoartritis dan Reumatoid Artritis merupakan jenis artritis yang paling biasa dialami ramai orang.

Rawatan untuk Artritis memberi fokus pada mengurangkan kesakitan dan meningkatkan kualiti hidup. Jadi, kebiasaannya artritis dirawat dengan menggunakan ubat anti-radang dan juga ubat tahan sakit. Bagaimanapun, sesetengah ubat terutamanya ubat tahan sakit mempunyai kesan sampingan. Maka, pendekatan semulajadi untuk melegakan dan mengurangkan bengkak sendi semakin menjadi pilihan.



Tanda-tanda Awal Artritis


Osteoartritis menyebabkan tulang rawan (tisu yang keras dan anjal yang bertindak melindungi tulang dari bergesel antara satu sama lain) menjadi rosak dan pecah. Reumatoid Artritis adalah penyakit autoimun yang menyerang lapisan sendi (sinovial).

Punca terjadinya osteoartritis tidak dapat dikenalpasti. Namun, ia mungkin gabungan beberapa faktor seperti keturunan, kecederaan sebelumnya pada sendi,obesiti dan proses penuaan semulajadi. Manakala reumatoid artritis adalah sejenis penyakit autoimun. Jadi, penyakit ini disebabkan oleh sistem imun tubuh menyerang sel sendi kerana menganggap mereka itu tisu asing.

Antara tanda-tanda awal artritis termasuk :

- bengkak pada satu atau beberapa sendi
- kekakuan berlaku pada awal pagi
- kesakitan yang berulang-ulang atau kelembutan pada mana-mana sendi
- tidak boleh menggerakkan mana-mana sendi secara normal.
- kelembutan yang nyata dan kepanasan pada sesuatu sendi.
- kehilangan berat badan tanpa sebab atau kelesuan yang bercampur dengan sakit-sakit sendi.
- gejala- gejala yang dialami berlanjutan selama lebih 2 minggu

Dinasihatkan segera berjumpa dengan doktor jika anda alami gejala dan tanda seperti di atas. Rawatan awal boleh mencegah dari mendapat kerosakan sendi yang teruk.

Cara Semulajadi Untuk Mengurangkan Sakit Artritis


Selain bergantung pada ubat-ubatan, anda boleh juga ikhtiar dengan rawatan semulajadi ini untuk kurangkan sakit dan bengkak akibat artritis.

1. Turunkan berat badan


Berat badan anda boleh memberikan impak besar pada jumlah kesakitan yang anda tanggung akibat artritis. Berat yang berlebihan menyebabkan lebih tinggi tekanan ke atas sendi anda terutamanya lutut, punggung dan kaki.

Pengurangan tekanan pada bahagian sendi anda dengan menurunkan berat badan dapat meningkatkan pergerakan, mengurangkan kesakitan dan mencegah kerosakan sendi pada masa hadapan.

2. Bersenam


Terdapat banyak manfaat jika anda bersenam selain dari hanya mengurangkan berat badan. Pergerakan yang kerap membantu mengekalkan fleksibiliti dalam sendi anda.

Senaman seperti berlari dan berjalan boleh merosakkan lagi sendi. Sebaliknya, cuba senaman ringan seperti aerobik air atau berenang untuk melentur dan membengkokkan sendi anda tanpa menambah tekanan lanjut.

3. Lakukan terapi panas dan sejuk



Terapi panas dan sejuk yang mudah boleh bantu melegakan sakit arthritis. Mandi air panas terutama pada waktu pagi boleh membantu mengurangkan kekakuan pada sendi anda. Gunakan selimut elektrik atau pad pemanas lembap pada waktu malam untuk mengekalkan kelonggaran sendi anda.

Terapi sejuk adalah terbaik untuk melegakan kesakitan sendi, bengkak, dan keradangan. Tuamkan pek ais gel pada sendi yang menyakitkan untuk memberi kelegaan.

4. Cuba rawatan akupunktur



Akupunktur adalah rawatan perubatan purba Cina yang melibatkan proses memasukkan jarum nipis ke dalam titik-titik tertentu pada badan anda. Ini bertujuan menukar laluan tenaga dan memulihkan keseimbangan dalam badan anda. Akupunktur adalah terapi pelengkap yang banyak dikaji dan disyorkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk rawatan lebih daripada 100 keadaan yang berbeza.

Akupunktur dipercayai mempunyai keupayaan untuk mengurangkan kesakitan arthritis. Jika anda ingin mencuba kaedah rawatan ini, pastikan anda dapatkan ahli akupunktur yang berlesen dan diperakui.

5. Gunakan cara meditasi untuk berhadapan dengan rasa sakit.



Teknik meditasi mungkin dapat membantu anda mengurangkan kesakitan akibat arthritis dengan cara mengurangkan tekanan dan seyerusnya membolehkan anda mengatasi rasa sakit dengan lebih baik.

Kajian mendapati bahawa amalan pemikiran meditasi adalah bermanfaat untuk sesetengah orang dengan sendi yang menyakitkan. Penyelidik juga mendapati bahawa individu yang alami depresi dan arthritis mendapat manfaat paling banyak dengan teknik meditasi. Apabila tekanan dikurangkan, keradangan dan bengkak juga turut berkurang.

6. Tambah asid lemak dalam diet



Setiap orang memerlukan asid lemak omega-3 dalam diet mereka untuk kesihatan yang optimum. Asid lemak ini juga membantu arthritis anda. Suplemen minyak ikan, yang tinggi dalam omega-3, telah terbukti mengurangkan kekakuan sendi dan kesakitan.

Asid lemak lain yang boleh membantu ialah asid gamma-linolenic, atau GLA. Ia didapati dalam benih tumbuh-tumbuhan tertentu seperti primrose malam, borage, hem, dan currant hitam. Anda juga boleh membeli minyak benih sebagai suplemen. Walau bagaimanapun, pastikan anda menyemak dengan doktor sebelum mengambilnya.

7. Tambah kunyit dalam makanan



Kunyit, rempah kuning yang lazim dalam hidangan India, mengandungi bahan kimia yang disebut curcumin yang dapat membantu mengurangkan sakit arthritis. Curcumin mempunyai sifat anti-radang yang boleh bantu mengurangkan radang dan bengkak sendi. Jadi, boleh kerap gunakan kunyit dalam masakan anda.

8. Berurut


Menurut Yayasan Arthritis, urutan pada sendi yang bermasalah secara berkala dapat membantu mengurangkan kesakitan dan kekakuan dan meningkatkan pergerakan anda. Berurut dengan mereka yang pakar dalam terapi urut. Kerap adakan temujanji dengan mereka. Lebih bagus lagi belajar cara mengurut diri dengan mereka.

Pakar terapi urut anda harus berpengalaman mengurut pada orang yang mempunyai arthritis. Tanya doktor anda untuk mendapatkan cadangan.

9. Pertimbangkan pengambilan supplemen


Pemakanan sahaja tidak cukup untuk kita dapatkan nutrisi yang badan kita perlukan. Jadi, pengambilan supplemen boleh bantu melengkapkan keperluan nutrisi badan.

Dalam Shaklee, ada beberapa supplemen yang boleh bantu pesakit artritis. Antara supplemen yang dicadangkan :


OmegaGuard - merupakan minyak ikan tulen dan berkualiti yang mempunyai kepekatan asid lemak Omega 3 yang tinggi. Asid lemak ini mempunyai sifat anti-radang yang boleh bantu mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan.



Vivix - merupakan minuman botani campuran unik anggur muscadine, polygonum cuspidatum, purple carrot dan european elderberry. Ia menyediakan 16 jenis polifenol termasuk resveratrol yang bermanfaat untuk kesihatan tubuh termasuk sendi. Resveratrol boleh bantu pesakit artritis dengan mengekalkan dan memperbaiki struktur sendi serta mengurangkan faktor yang menjadi punca kepada masalah sendi. Ia juga mempunyai sifat anti-radang dan bertindak memelihara sel-sel badan dari kerosakan radikal bebas.


OsteMatrix - menyediakan keperluan kalsium, magnesium dan Vitamin D yang menyokong kesihatan sendi dan tulang.

Collagen Powder - membekalkan sumber kolagen premium dari sisik ikan merah. Kolagen penting untuk kesihatan sendi. Semakin berusia penghasilan kolagen oleh badan semakin kurang. Jadi, pengambilan kolagen boleh bantu tingkatkan kandungan kolagen dalam badan. Kolagen bertindak memberi regangan kepada sendi, menjaga rangka lutut dan memelihara tulang rawan yang hampir rosak.

Antara Feedback Dari Pengguna








Sakit sendi artritis amat mengganggu urusan seharian anda.. Jadi, jangan biar sakit ini berterusan mengganggu kualiti hidup anda.

Apa tunggu lagi..Jom order sekarang!!

Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi, boleh terus hubungi saya di www.wasap.my/60129402603

Klik di bawah untuk pembelian secara online.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

3 comments:

  1. kita pulak yang sakit bila tengok pesakit artritis ni kan huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. mak mertua sendiri mempunyai masalah arthritis..hari2 telan painkiller..alhamdulillah, sejak consume shaklee dah jarang ambil painkiller.

      Cara Kurangkan Protein Dalam Air Kencing

      Delete
  2. thank you for the good information
    haryati hidayah
    https://sapusapusihat.com/

    ReplyDelete

Back
to top