Kenali Tanda-tanda Slipped Disc Dan Cara Merawatnya Tanpa Pembedahan

'Slipped disc' atau cakera tergelincir dikenali juga sebagai 'herniated dics' adalah suatu keadaan di mana cakera yang terletak di antara tulang belakang kita telah terkeluar dari tempatnya. Keadaan ini menyebabkan rasa sakit dan tidak selesa pada bahagian tulang belakang dan ada juga sesetengah individu tidak mengalami apa-apa simptom yang ketara.

Walaupun simptom akibat slipped disc akan hilang selepas beberapa minggu, tetapi ada kes yang penghidapnya perlu menjalani pembedahan jika simptomnya kekal dan menjadi semakin teruk. Di dalam entri ini saya akan kongsikan tanda-tanda slipped disc dan cara merawatnya tanpa perlu jalani pembedahan.




Bagaimana Terjadinya Slipped Disc?


Tulang belakang manusia terdiri daripada 26 tulang dipanggil vertebra. Antara setiap vertebra terletaknya pad kusyen yang bergetah dikenali sebagai "cakera." Cakera inilah yang membantu mengekalkan tulang belakang berada di tempatnya dan juga bertindak sebagai penyerap kejutan (shock absorber).




Bentuk cakera ini seperti donut di mana di bahagian tengahnya berstruktur "jeli lembut" dan dinding luarannya keras. Slipped disc terjadi apabila bahagian tengah yang lembut itu tergelincir keluar melalui retak yang terdapat di dinding cakeranya. Kebiasaannya, slipped disc ini berlaku di tulang belakang tetapi ada juga kes berlaku di tulang vertebra leher. 


"Jeli lembut" ini dipercayai melepaskan bahan kimia yang boleh mengganggu saraf sekitarnya dan menyebabkan kesakitan yang ketara. Terdapat juga kemungkinan cakera tergelincir ini menekan saraf dan menyebabkan kesakitan.




Tanda-tanda Slipped Disc



Slipped dics boleh mengakibatkan rasa sakit pada satu atau lebih anggota badan. Terdapat juga segelintir individu yang tidak mengalami sebarang tanda-tanda akibat slipped disc terutamanya jika disc tidak menekan pada mana-mana bahagian saraf. 


Namun demikian, antara tanda-tanda yang biasa dialami individu dengan slipped disc :


●rasa kebas - berlaku di bahagian badan yang sarafnya terjejas

●lemah otot - bahagian otot yang dibekalkan oleh saraf yang terjejas itu boleh menjadi lemah, menyebabkan kesukaran ketika berjalan.

●rasa sakit - slipped disc yang berlaku di bahagian bawah belakang, kesakitan biasanya di bahagian punggung, paha, betis dan, mungkin, kaki; ini sering dirujuk sebagai sciatica kerana kesakitan dirasai di sepanjang saraf sciatic. Jika masalah slipped disc terletak di leher, sakit biasanya memberi kesan kepada bahu dan lengan. 



Jika anda mengalami rasa sakit yang semakin teruk dan gangguan pada fungsi pundi kencing dan usus, segeralah berjumpa dengan doktor. Bincang rawatan yang perlu diambil dan jangan biarkan ianya melarat. Jika tidak, anda mungkin akan alami komplikasi kronik seperti lumpuh dan pilihan yang ada hanyalah pembedahan kecemasan untuk kembali sembuh.

Klik >> Cara Atasi Sakit Belakang Akibat Slipped Disc Secara Semulajadi.


Faktor Penyumbang Kepada Berlakunya Slipped Disc



Beberapa faktor yang boleh menyumbang kepada masalah slipped disc, termasuklah :

1. Faktor mekanikal : kedudukan atau postur badan yang tidak betul semasa melakukan kerja-kerja berat, mengangkat barang-barang berat, bersukan atau berat badan berlebihan yang mengakibatkan berlakunya tekanan berterusan pada struktur tulang belakang.


2. Faktor nutrien : kekurangan nutrien yang menyebabkan kemerosotan stabiliti dan elastisiti otot serta kerapuhan tulang (osteoporosis) akibat peningkatan usia.


3. Faktor trauma : pernah mengalami kemalangan, terjatuh atau kesilapan semasa pergerakan aktif atau sewaktu berkerja yang menyebabkan kecederaan otot atau patah tulang belakang.


4. Faktor Genetik : Sesetengah individu mungkin sudah mengalami kemerosotan fungsi disc sejak lahir kesan dari pembawaan dari genetik.




Kaedah Rawatan Untuk Slipped Disc



Untuk masalah slipped disc, kaedah rawatan biasanya melibatkan pengambilan ubat, terapi dan yang terakhir pembedahan sekiranya masalah slipped disc menjadi semakin teruk.


Apaa yang saya ingin kongsikan di sini ialah kaedah rawatan slipped disc dengan memfokuskan pada pengambilan nutrisi. Seperti yang diketahui, faktor nutrisi antara faktor penyumbang kepada masalah slipped disc. Jadi, dengan membekalkan nutrien penting untuk kesihatan struktur tulang belakang, ia dapat membantu percepatkan proses penyembuhan secara semulajadi dan mengurangkan kesakitan dalaman. 


Suplemen yang boleh membantu masalah slipped disc termasuklah :


Vivix - mengandungi resveratrol yang mempunyai kuasa antioksidan yang berupaya memperbaiki sel-sel yang rosak dan memeliharanya dari kerosakan. Vivix menjaga keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slipped disc. Ramuan Vivix sangat bagus dalam membantu menyokong kesihatan sendi malah kesihatan tubuh badan secara keseluruhan.

OmegaGuard - bersifat anti inflamasi yang boleh bantu melegakan kesakitan dan mengurangkan keradangan akibat slipped disc.

Ostematrix - mengandungi kalsium, Vitamin D dan magnesium yang sangat penting untuk sendi, otot dan ligamen yang sihat dan kuat.

Collagen Powder - Struktur dan sistem tulang belakang perlukan sumber kolagen. Kolagen membantu memelihara komposisi matrik struktur sendi dan tulang rawan. Kolagen juga membantu mencegah kehilangan jisim akibat penuaan dan mengatasi kesakitan sendi dan inflamasi otot.


Apa Kata Pengguna?

Jom lihat apa yang ibu ini lakukan untuk atasi sakit tulang belakang dan lenguh-lenguh badan yang beliau alami.

Sakit Tulang Belakang & Lenguh2 Badan Buat Ibu Ini RImas, Sampailah.... from iReach HD on Vimeo.









Bertindak segera. Jangan biarkan kesakitan mengganggu kualiti hidup anda.

Berminat untuk dapatkan produk Shaklee ini, WHATSAPPS SAYA SEKARANG! 

Untuk pembelian online, klik di bawah ini.







Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya. 
Saya sedia untuk membantu anda




Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Fb page : kedai doktorvitamin
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussien Onn - Ampang

Pos Seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

8 comments:

  1. Simptom yang kita tak rasa ni agak bahaya sebab mungkin boleh bg kesan buruk dalam jangka masa panjang. Pentingnya kena sllu buat med checkup.

    ReplyDelete
  2. Pesakit slip disc mesti mengawal berat badan juga.
    Disc adalah antara anggota yang menampung berat badan kita.
    Jadi elakkan berat badan bertambah kerana penambahan berat badan boleh menyebabkan
    kesakitan juga bertambah teruk.

    ReplyDelete
  3. Saya mengalami slip disc ..4 disc rosak ..prodak ni bagus ke utk saya makan ..komen

    ReplyDelete
  4. The general explanation of vulvodynia is chronic vulvar pain that may not have an identifiable cause. According to the American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG), vulvodynia can usually be diagnosed if you have vulvar pain that lasts longer than 90 days.

    ReplyDelete
  5. sakit tumit mmg buat kita tak selesa

    simptom gout

    ReplyDelete

Back
to top