Tanda Awal Kanser Payudara Dan Faktor Risiko Yang Anda Perlu Tahu

Kanser payudara adalah tumor malignan yang bermula dari dalam tisu payudara. Jika tumor ini tidak dikesan dan dirawat dari awal, ia boleh merebak ke nod limfa di bawah ketiak dan juga ke bahagian lain dalam badan seperti paru-paru, tulang dan hati. Mengikut statistik 2016, kanser payudara merupakan kanser pembunuh nombor satu kaum wanita di Malaysia.



PUNCA TERJADINYA KANSER PAYUDARA 

Punca kepada kanser payudara dipercayai ada kaitan dengan tempoh masa seseorang wanita itu terdedah kepada estrogen. Estrogen merangsang sel untuk membahagi. Setiap kali sel membahagi, terdapat lebih kurang seribu reaksi biokimia yang mesti berlaku dengan cepat dan tanpa adanya kesilapan. Jika adanya sedikit kesilapan ketika pembahagian sel, badan kita secara semulajadi boleh perbaikinya. Namun demikian, kesilapan yang besar yang dipanggil mutasi boleh membawa kepada sel kanser. Lebih banyak sel dirangsang untuk membahagi, lebih besar potensi untuk kesilapan besar ketika pembahagian sel. Kesimpulannya, lebih banyak terdedah kepada estrogen, lebih banyak sel membahagi, lebih banyak peluang untuk berlakunya kesilapan yang membawa kepada terjadinya sel kanser.

Kerosakan oksidan(radikal bebas) pada DNA sel duktal juga dikatakan antara punca kanser payudara. Radikal bebas boleh merosakkan DNA dan menyebabkan kesilapan besar semasa pembahagian sel dan seterusnya menghasilkan sel kanser. Untuk melawan radikal bebas, antioksidan adalah jawapannya. Antioksidan boleh menghapuskan atau meneutralkan radikal bebas. Jadi, selagi adanya keseimbangan antara radikal bebas di dalam badan dengan antioksidan yang boleh meneutralkannya, kita berada di posisi yang rendah risiko terhadap kanser payudara.

Anatomi dan Fisiologi Payudara

Terdapat dua jenis kanser payudara yang paling biasa dihidapi oleh pesakit ini iaitu:

Ductal Carcinoma - Kanser bermula di lapisan saluran yang menghubungkan kelenjar susu dengan puting. Ini adalah peringkat awal kanser payudara. Jika kanser berada dalam saluran dan tidak merebak ke bahagian lain, ia dipanggil Ductal Carcinoma in situ (DCIS). Bagaimanapun, jika sel kanser merebak dan menyerang lemak dan tisu penyambung di sekitarnya ia telah mencapai peringkat Invasive Ductal Carcinoma(IDC). Peringkat ini lebih bahaya kerana ia boleh merebak dan menular ke bahagian lain badan melalui aliran darah dan sistem limfa. 

Lobular Carcinoma - kanser bermula di lobul payudara, bahagian yang menghasilkan susu (kelenjar susu). Jika ia tidak merebak ke luar, ia dipanggil Lobular Carcinoma in situ (LCIS) manakala jika ia merebak dan menular ke bahagian lemak sekitarnya dan tisu payudara,ia telah mencapai peringkat Invasive Lobular Carcinoma (ILC).

TANDA-TANDA AWAL KANSER PAYUDARA

1. Rasa sakit di bahagian payudara 

2. Benjolan di bawah ketiak 

3. Bengkak di payudara yang tidak surut

4. Payudara membesar pada satu bahagian

5. Perubahan bentuk puting - Puting payudara kelihatan rata, terbalik atau masuk ke dalam

6. Perubahan pada bentuk dan saiz payudara

7. Lelehan cecair daripada puting seperti darah yang keluar dengan sendirinya.

8. Perubahan pada warna aerola

9. Penurunan berat badan

Sekiranya anda alami tanda-tanda berikut, silalah berjumpa dengan doktor segera untuk diagnosis.

FAKTOR RISIKO KANSER PAYUDARA

1. Usia - Semakin berusia, semakin tinggi faktor risiko kanser payudara

2. Mempunyai lebih ramai di kalangan ahli keluarga yang didiagnosis dengan kanser payudara sebelum menapouse, lebih tinggi risiko terhadap kanser payudara.

3. Golongan wanita yang mula haid pada usia muda (sebelum umur 12 tahun) atau alami menopause pada usia lanjut (selepas umur 55) mempunyai risiko tinggi terhadap kanser payudara.

4. Golongan wanita yang tidak pernah melahirkan anak lebih cenderung untuk menghidap kanser payudara selepas menopause daripada wanita yang telah melahirkan anak beberapa kali. Wanita yang mempunyai kehamilan jangka penuh (full-term) pada usia 30 tahun ke atas meningkatkan risiko kanser payudara jika dibandingkan dengan wanita yang hamil sebelum usia 30 tahun. Kehamilan pertama pada usia seawal mungkin boleh melindungi tisu payudara dari memulakan mutasi genetik berpunca dari pendedahan kepada estrogen.

5. Penggunaan pil perancang kehamilan meningkatkan risiko terhadap kanser payudara.

6. Merawat gejala menopause dengan kombinasi hormon estrogen dan progesterone (HRT) untuk tempoh 4 atau lebih 5 tahun pada usia 50 ke 79 tahun meningkatkan risiko kanser payudara, begitu juga penyakit jantung, strok dan darah beku di kaki. 

7. Pengambilan alkohol menunjukkan perkaitan yang jelas dalam meningkatkan risiko terhadap kanser payudara. Risiko bertambah dengan pengambilan alkohol yang lebih tinggi.

8. Wanita yang menjalani mammogram yang menunjukkan banyak kawasan yang padat dengan tisu mempunyai risiko tinggi terhadap kanser payudara berbanding wanita yang mammograms mendedahkan lemak tisu.

9. Wanita yang telah menjalani terapi radiasi berdos tinggi pada bahagian dada, selalunya sebahagian daripada rawatan kanser, meningkatkan risiko terhadap kanser payudara di kemudian hari berbanding wanita yang tidak pernah menjalani terapi radiasi.

10. Lebih kurang 5 dan 10 peratus kanser payudara adalah diwarisi. Kecacatan pada gen tertentu terutamanya BRCA1 atau BRCA2, meningkatkan risiko kanser payudara.

PENCEGAHAN DAN RAWATAN

Anda boleh rendahkan risiko kanser payudara dengan bertindak mengubah faktor risiko yang boleh diubah seperti elakkan alkohol, merokok dan pengambilan terapi hormon. 

Selain itu, amalkan pengesanan awal dengan menjalani mammogram, pemeriksaan payudara dengan pakar dan melakukan pemeriksaan payudara sendiri secara kerap. Pengesanan awal kanser payudara meningkatkan peluang untuk anda selamat dari kanser.

Pengambilan suplemen semulajadi juga boleh bantu cegah kanser atau melengkapkan rawatan perubatan dengan meningkatkan kualiti hidup dan mengurangkan kesan sampingan. Antaranya termasuklah :

1. flaxseed - terdapat kajian menunjukkan lignan dalam flaxseed boleh mengikat reseptors estrogen seterusnya mengurangkan risiko kanser payudara.

2. ekstrak teh hijau - mengandungi epigallocatechin-3-gallate (EGCG) yang boleh menghalang aktiviti sel kanser payudara.

3. Melatonin - kajian menunjukkan hormon ini boleh menghalang perkembangan beberapa jenis sel kanser payudara dan ia meningkatkan kesan ubat kimoterapi termasuklah tamoxifen.

4. Asid folik - wanita yang mempunyai asid folik yang cukup dalam badan boleh merendahkan risiko kanser payudara hampir 44 peratus berbanding wanita yang rendah pengambilan asid folik.

5. B complex - Vitamin B aktifkan asid folik dan bantu mengawal tekanan.

6. Omega 3 - boleh cegah kanser dan bantu kurangkan saiz tumor

7. Omega 6 - mempunyai sifat anti kanser

8. karotenoid, vitamin C dan E- bersifat antioksidan yang bantu lindungi DNA sel payudara dari kerosakan.

9. Vitamin D - pengambilan vitamin D yang cukup boleh mengawal keupayaan sel untuk membahagi dan berkembang cepat. Jika vitamin D rendah, sel akan membahagi dengan sangat cepat. Ini meningkatkan peluang kesilapan pada DNA dan penghasilan sel kanser.

CADANGAN SUPLEMEN UNTUK PENCEGAHAN KANSER PAYUDARA

Vivix merupakan suplemen terbaik untuk mencegah kanser dan membantu bekas pesakit kanser kembali cergas dan sihat. Vivix mengandungi resveratrol yang terbukti melalui kajian-kajian saintifik boleh bantu merencatkan sel kanser dan juga bertindak melindungi sel dari kerosakan akibat serangan radikal bebas.



Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa resveratrol boleh membantu mencegah penyakit kanser, antaranya:

1. Kajian yang diterbitkan dalam Cell Death and Disease (2016) menunjukkan bahawa resveratrol mengawal proses apoptosis dan perkembangan sel kanser payudara dengan mengaktifkan miRNAs yang bertanggungjawab menyekat perkembangan sel kanser.

2. Pesakit kanser payudara HER2 positif biasanya akan dirawat dengan kemoterapi herceptin. Kajian oleh Abdel-latif et. al (2015) terhadap golongan pesakit barah payudara ini menunjukkan bahawa gabungan kemoterapi herceptin dan resveratrol mampu mengurangkan kesan toksik dari rawatan kemoterapi.


Antara testimoni pengguna Vivix





Vivix bukanlah ubat. Tetapi ianya suplemen yang boleh bantu proses pemulihan pesakit. Jadi, untuk pesakit kanser pilihan terbaik anda adalah mengikuti rawatan doktor dan pada masa yang sama ikhtiar dengan suplemen Shaklee dengan pengetahuan doktor yang merawat.

Berminat untuk dapatkan Vivix? Boleh terus hubungi saya.


Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Fb Page : kedai doktorvitamin
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussein Onn - Ampang

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

2 comments:

  1. bagusnya vivix ni. teringin nak mencubanya

    Jom ke www.maisarahsidi.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis patut cuba..VIVIX paling bagus untuk tingkatkan kesihatan dan rendahkan risiko pelbagai penyakit. ;)

      Delete

Back
to top