Menu Sahur Untuk Kekal Cergas Di Siang Hari

Rasa letih, lemau dan lesu adalah normal bagi mereka yang berpuasa. Namun, ini tidak boleh dijadikan alasan untuk tidur sepanjang hari tanpa melakukan sebarang pekerjaan.


Untuk kekal cergas ketika berpuasa, menu ketika bersahur memainkan peranan penting. Oleh yang demikian, pastikan pemilihan makanan untuk bersahur kita adalah yang seimbang dan berkhasiat yang boleh beri tenaga kepada kita  melakukan aktiviti seharian.



Tips Pemakanan Sahur Untuk Kekal Cergas Ketika Berpuasa


1. Ambil makanan kaya karbohidrat. 

Makanan karbohidrat seperti nasi, roti, bubur dan kuih-muih bekalkan tenaga kepada tubuh. Jadi, pengambilan karbohidrat kompleks adalah amat disyorkan ketika bersahur. Karbohidrat kompleks mengambil masa agak lama untuk dicernakan sepenuhnya. Ini membolehkan tubuh menyimpan tenaga lebih lama untuk berpuasa.

2. Ambil makanan tinggi serat

Makanan tinggi serat seperti buah-buahan dan sayuran boleh beri rasa kenyang lebih lama.

3. Ambil makanan kaya protein

Protein mempunyai struktur yang lebih kompleks, maka ia melambatkan lagi proses penghadaman. Ikan, daging, ayam, telur dan kekacang antara sumber protein yang dicadangkan untuk sahur.

4. Banyakkan minum air

Keletihan ketika berpuasa adalah disebabkan kurangnya air di dalam badan. Jadi, pastikan pengambilan yang mencukupi ketika sahur untuk mengelakkan tubuh dehidrasi. Jangan terlalu banyak, dikhuatiri akan lebih banyak kencing pula. Cukup sekadar 2-3 gelas semasa bersahur. Kurangkan air manis, banyakkan minum air masak.

5. Elakkan minuman berkafein

Minuman berkafein seperti kopi dan teh bersifat diuretik yaang menyebabkan kita akan kerap untuk buang air. Ini boleh membawa kepada dehidrasi kerana lebih banyak air dikeluarkan oleh badan bila kerap buang air kecil. Ia juga menyebabkan anda cepat rasa haus.

6. Elakkan makanan tinggi garam.

Garam berlebihan juga boleh menyebabkan dehidrasi.


Menu Sahur Untuk Kekal Cergas Ketika Berpuasa


Salah satu cara lain untuk kekal cergas ketika berpuasa adalah dengan mengamalkan minuman mighty 3 gems ketika bersahur. Apa itu mighty 3 gems tu? Ia adalah kombinasi ESP, mealshakes dan performance drinks yang setiap satunya berfungsi mengekalkan tenaga berpanjangan sepanjang berpuasa.

Penyediaannya amat mudah, Hanya campurkan ketiga-tiga supplement dan goncangkan hingga sebati. Kemudian, ia sedia untuk diminum.

Fungsi setiap supplement seperti berikut:

1. Energizing Soy Protein (RM161.25 / 850 gram)

Protein lengkap yang mengandungi 9 asid amino diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral mampu memberi rass kenyang yang lebih lama disamping membantu merangsang regenerasi kulit dan otot, mengurangkan kedut, menghilangkan jerawat dan parut jerawat disamping memelihara kepadatan tulang bagi mengelakkan osteoporosis.

Lagi Resipi ESP untuk sahur boleh klik sini.


2. Mealshakes (RM120 / 544gram)

Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan trace mineral. Kekurangan trace mineral akan memberi kesan kepada penyerapan vitamin-vitamin dan menyebabkan enzim tidak aktif. Mealshakes juga kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa) yang membantu dalam pembentukan kulit, kuki, rambut, organ, darah dan sel imuniti badan.




3. Performance Orange (RM86.25 / 539gram)

Minuman berperisa oren ini mempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepatkan kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh badan dan mampu mengatasi masalah cepat haus. Ia mudah diserap dan sekaligus menstabilkan kadar gula dalam darah dan impaknya badan jadi lebih cergas dan kurang penat.

Apa Kata Pengguna Mighty 3 Gems?





Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi, boleh terus hubungi saya di talian 012-9402603. 

Apa tunggu lagi..Jom order sekarang!!

Klik di bawah untuk pembelian secara online.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top