Rawatan Semulajadi Sembuhkan Kayap Sebelum Jadi Kronik

Kayap atau dalam istilah perubatannya dikenali sebagai herpes zoster adalah sejenis penyakit kulit yang menyebabkan timbulnya ruam yang menyakitkan di permukaan kulit dan kelepuhan pada bahagian tertentu badan. Ia terjadi disebabkan oleh jangkitan virus varicella zoster (VZV). 

Walaupun kayap tidak mengancam nyawa, tetapi kayap boleh menjadi sangat menyakitkan. Vaksin boleh membantu mengurangkan risiko kayap, manakala rawatan awal boleh membantu memendekkan jangkitan kayap dan mengurangkan risiko komplikasi. Rawatan semulajadi boleh sembuhkan kayap sebelum jadi kronik. Baca selanjutnya.


Simptom Atau Tanda-tanda Jangkitan Kayap

Kayap adalah jangkitan virus yang menyebabkan ruam menyakitkan yang boleh berkembang menjadi teruk. Ruam kayap selalunya berlaku pada satu bahagian muka atau badan. Anda mungkin tidak dapat melihat tanda-tanda awal ruam, tetapi anda mungkin merasa sakit, gatal-gatal, atau kesemutan (tingles) semasa ruam semakin berkembang. Tanda-tanda lain jangkitan kayap adalah:
  • peka terhadap sentuhan
  • ruam merah yang timbul selepas beberapa hari mengalami kesakitan
  • kulit melepuh berisi cecair
  • gatal-gatal
  • demam
  • keletihan
  • sakit kepala
  • menggigil
  • kelemahan otot
  • jangkitan kulit
  • masalah pada penglihatan

Segera berjumpa dengan doktor jika anda mengesyaki adanya jangkitan kayap dan mengalami keadaan berikut:
  • rasa sakit dan ruam timbul berdekatan dengan kawasan mata. Jika tidak dirawat segera, jangkitan ini boleh menyebabkan kerosakan kekal pada saraf mata.
  • anda berumur 70 tahun ke atas kerana faktor usia meningkatkan risiko komplikasi
  • anda mempunyai sistem imun yang lemah disebabkan kanser, ubat atau penyakit kronik
  • ruam semakin merebak dan menyakitkan

Punca Terjadinya Jangkitan Kayap

Jangkitan kayap berlaku disebabkan oleh virus Varicella-zoster, virus yang sama yang menyebabkan cacar air (chicken pox). Sebaik sahaja virus ini memasuki badan, ia akan kekal berada dalam badan untuk hidup. Bagi mereka yang pernah mengalami cacar air, ia kini berhibernasi dalam sel-sel saraf, bersembunyi berhampiran tulang belakang anda. VZV ini berpotensi untuk menyerang kembali dan muncul sebagai kayap.

Sebab tercetusnya kayap tidak dapat dikenalpasti. Tetapi ia mungkin disebabkan oleh imuniti yang lemah terhadap jangkitan apabila semakin meningkat usia. Kayap adalah lebih biasa terjadi di kalangan orang dewasa yang lebih tua dan pada orang yang mempunyai sistem imun yang lemah.

Adakah kayap berjangkit?

Seseorang dengan kayap boleh memindahkan VZV kepada sesiapa yang lemah imun atau yang tidak pernah mempunyai cacar air. Ini biasanya berlaku melalui sentuhan secara langsung dengan luka terbuka ruam kayap. Setelah dijangkiti, individu tersebut boleh terdedah kepada cacar air, bukannya kayap.

Cacar air boleh membahayakan bagi beberapa kumpulan orang. Selagi lepuh dan ruam kayap anda belum sembuh, anda boleh menyebabkan orang sekitar berjangkit dan seharusnya elakkan sentuhan fizikal dengan:
  • sesiapa sahaja yang mempunyai imun yang lemah
  • bayi baru lahir
  • ibu hamil

Rawatan Semulajadi Sembuhkan Kayap

Walaupun tidak ada penawar untuk kayap, ubat antiviral telah terbukti berkesan untuk mengurangkan sakit dan tempoh keadaan ini. Selain itu, krim topikal, ubat penahan sakit (acetaminophen, aspirin atau ibuprofen), dan antidepresan boleh mengurangkan kesakitan.

Rawatan lain yang lebih selamat dan berkesan adalah dengan mengamalkan suplemen semulajadi.  Dengan pengambilan suplemen yang berkualiti boleh membantu mengatasi kayap dan mencegah ianya dari berulang kembali.

Di sini saya ingin kongsikan satu testimoni pesakit kayap yang akhirnya berjaya sembuh dengan bantuan pengambilan suplemen Shaklee secara konsisten.



Ingat lagi Ramadhan 2011, tragedi diserang penyakit kayap. kene tang muke plak tu. Habis separuh muke sebelah kanan melepuh2. Masuk Wad 5 hari sebab effect pada mata jugak. Makan ubat Anti-Viral Acyclovir 5x sehari. So, mmg tak boleh menunaikan ibadah berpuasa langsung! Lepas kene discharge, selain teruskan makan Acyclovir dan sapu dalam mata, Along Hadhatina Mkb bagi makan NUTRIFERON.
..
NUTRIFERON ni untuk boost balik sistem imunisasi yang dah jatuh/lemah. Alhamdulillah, berkat kuat semangat nak sembuh dan tak henti consume ubat & supplement Shaklee dari Along, kayap-kayap tersebut bertempiaran lari meninggalkan muke..
..
LECITHIN pun consume jugak lepas tu sebab kayap ni tinggalkan parut hitam kat kawasan yang di'jajah' kayap tu. Memang jadi "two Face" bile daftar masuk LLB di UiTM. Belajar tetap Belajar. Ubat makan jugak. Dalam 5 bulan berturut-turut makan LECITHIN dan juga B COMPLEX, warna kulit muka dah sekata balik. Dah takde 'two face'.
..
Thanks to Emak Hajjah Nur Huda yang tak henti2 menjaga kakak time berkayap tu, Along- sebab buat research pasal kayap and bagi supplement SHAKLEE NUTRIFERON, LECITHIN & B COMPLEX tu... serta adik beradik lain yang menggembirakan hati dengan menggelar kakak si KAYAPA. Kikikikiki~
..
Bila sakit jangan risau, YAKIN PADA ALLAH. Sebab setiap sesuatu tu datang dari Allah. Bila dah cukup time, Allah akan ambil balik yang didatangkan tu. Kayap ni die bagi, then bile dah usaha dan YAKIN PADA DIA akan sembuhkan, dia ambil balik kayap tu. FAITH IS EVERYTHING!
 
- Siti Norhayati Abdul Halim 
Berikut adalah suplemen yang diamalkan oleh beliau:

1. Nutriferon - membantu meningkatkan imun badan dengan merangsang penghasilan interferon dalam badan.

2. Lecithin - membantu sistem imunisasi dengan membalut sel darah merah dan setersunya memberi perlindungan dari serangan pathogen. Lecithin juga penting dalam transmisi saraf impuls dalam otak dan memainkan peranan dalam neurotransmitter.

3. Bcomplex - penting untuk kesihatan saraf dan membantu mengurangkan kesakitan akibat penyakit kayap. Ia juga boleh bantu mengurangkan stress seterusnya mempercepatkan proses penyembuhan.

Jika anda sedang berhadapan dengan penyakit kayap, segera bertindak dengan merawatnya sebelum ia menjadi kronik. 

Bagaimana untuk dapatkan produk ini?

Untuk pembelian secara online, boleh klik di bawah.






Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn


Pos seluruh Malaysia

CONVERSATION

3 comments:

  1. ya betul...kesian siapa yg alami masalah kayap nie...insyaAllah ikhtiar dengan Nutriferon dan tambahan supleme2 yg lain dapat menyembuhkan masalah kayap nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah..sakit kayap ni memang lain macam..yang pernah alaminya je tahu kesakitannya macam mana..sebab tu penting untuk pastikan imun badan kita sentiasa kuat untuk cegah dari penyakit2 mcm ni..

      Cara Atasi Kejang Otot Secara Semulajadi

      Delete
  2. saye pun pernah mengalaminye...saye mengamalkan lecithin,garlic complex dan herb-lax

    ReplyDelete

Back
to top