8 Tanda Anda Mungkin Alami Sindrom Usus Bocor

Pernah dengar tak masalah usus bocor? Menurut kajian, dipercayai masalah usus bocor antara punca kepada pelbagai masalah kesihatan dan penyakit kronik.

Apa itu usus bocor? Bagaimana nak tau anda alami sindrom usus bocor atau tidak? Jom baca selanjutnya entri ini.





Apa itu Sindrom Usus Bocor?


Usus bocor atau dikenali sebagai kebolehtelapan usus adalah suatu keadaan yang berlaku akibat dari kerosakan fungsi laluan sempit yang terletak pada sel-sel epithelial usus. Laluan sempit ini hanya membenarkan zat tertentu untuk masuk ke dalam saluran darah.





Kerosakan pada laluan sempit ini di mana adanya kebocoran dan keradangan pada bahagian ini mengakibatkan peningkatan kebolehtelapan usus. Ini menyebabkan molekul makro seperti virus, bakteria, zarah makanan yang tidak dihadam dan pelbagai bendasing lain terlepas masuk ke dalam aliran darah. 


Sistem imun menganggap molekul makro ini sebagai patogen dan memulakan tindakbalas imun iaitu keradangan atau inflamasi pada seluruh badan yang seterusnya boleh membawa kepada pelbagai jenis penyakit. Antara simptom yang dialami termasuklah migrain, ekzema, asthma, reumatoid arthritis, lesu kronik dan banyak lagi.


Usus bocor menyebabkan sel-sel rosak dalam usus anda tidak menghasilkan enzim yang diperlukan untuk pencernaan. Akibatnya, badan anda tidak dapat menyerap nutrien penting, yang boleh membawa kepada ketidakseimbangan hormon dan sistem imun yang lemah.


Apakah Punca Usus Bocor?


Penyebab utama masalah usus bocor adalah makanan, jangkitan, dan toksin. Gluten adalah punca nombor satu usus bocor. Makanan keradangan yang lain seperti susu atau makanan toksik, gula dan alkohol yang berlebihan, juga disyaki antara penyebab usus bocor.


Punca-punca jangkitan yang paling biasa ialah pertumbuhan candida yang terlalu cepat, parasit usus, dan pertumbuhan bakteria usus kecil yang terlalu cepat.


Toksin datang dalam bentuk ubat-ubatan, seperti Motrin, Advil, steroid, antibiotik, dan ubat-ubatan untuk mengurangkan asid, dan toksin alam sekitar seperti merkuri, racun perosak dan BPA dari plastik. Tekanan dan usia juga menyumbang kepada usus bocor.


8 Tanda Anda Mempunyai Masalah Usus Bocor


Simptom berikut antara petanda anda mungkin sedang alami masalah usus bocor:


1. Masalah dengan penghadaman seperti kembung perut,gas, cirit-birit kronik atau sindrom usus (irritable bowel syndrome)


2. Masalah kulit radang seperti ekzema, psoriasis atau akne


3. keletihan kronik atau fibromyalgia


4. Alahan/alergi terhadap makanan 


5. Masalah keseimbangan hormon seperti masalah tiroid, PCOS, PMS


6. Kekurangan nutrisi disebabkan gangguan penyerapan nutrien di usus.


7. Gangguan perasaan dan emosi seperti kemurungan, kebimbangan, ADD atau ADHD.


8. Diagnosis penyakit autoimun seperti artritis reumatoid, thyroiditis Hashimoto, lupus, psoriasis, atau penyakit seliak


Bagaimana untuk rawat usus bocor?


Perkara yang pertama dan yang paling penting untuk dilakukan untuk menyembuhkan usus bocor adalah untuk berhenti makan makanan yang merosakkan dan menyebabkan keradangan pada lapisan usus. Ia boleh mengambil masa enam bulan atau lebih untuk usus sembuh sepenuhnya bergantung kepada tahap kerosakan, kesihatan mikroflora usus dan genetik (bagi orang yang dengan penumbuhan bakteria usus kecil yang terlalu cepat, pemulihan boleh mengambil masa sehingga dua tahun). 


Adalah penting untuk menahan diri daripada semua bijirin, semua kekacang, dan semua produk tenusu (sesetengah orang mungkin boleh bertolak ansur dengan minyak sapi dan / atau mentega dari sumber haiwan yang makan rumput, tetapi disarankan untuk tidak mengambilnya sekurang-kurangnya sebulan sebelum mencuba makanan tersebut) sehingga usus benar-benar sihat. 


Selain itu,  elakkan juga bahan tambahan dalam makanan diproses kerana ia boleh mengganggu usus dan gula halus kerana ia menggalakkan keradangan. Sesetengah orang juga perlu mengelakkan sayur-sayuran dari keluarga nightshade (tomato, terung, segala jenis lada dan terutamanya kentang), elakkan putih telur dan hadkan pengambilan kacang (selain daripada kelapa dan Macadamia). 

Selain berhenti dari mengambil makanan yang menyebabkan usus bocor, penting juga untuk mengambil makanan yang boleh bekalkan nutrien yang bantu mengurangkan keradangan dan memperbaiki usus yang rosak. Antaranya termasuklah:


1. L-glutamine : sejenis asid amino yang merupakan asas kepada pencernaan dan sistem imun yang sihat. Glutamine sangat penting dalam membaikpulih kerosakan usus, membantu lapisan usus untuk tumbuh kembali dan dibaiki, dan mengurangkan ketagihan terhadap gula. 


2. Probiotik : usus kita dipenuhi dengan bakteria"baik" yang membantu memecahkan dan menghadamkan makanan kita. Mereka membantu menjaga usus dan mencegah bakteria 'jahat' dari membiak dengan terlalu cepat. Malangnya, bakteria baik boleh berkurangan dan terganggu dengan mengambil antibiotik, steroid, ubat asid-menyekat, makan makanan yang kurang berkhasiat, dan banyak faktor lain. Mengambil probiotik dos yang  betul (25-100 bilion unit sehari) setiap hari boleh membantu anda mendapatkan semula keseimbangan yang sihat bakteria dalam usus anda.


3. Asid lemak Omega -3 : mempunyai kesan anti-radang yang boleh bantu mengurangkan keradangan dan inflamasi dalam badan. 


4. Licorice root : merupakan sejenis herba adaptogenic yang membantu menyeimbangkan tahap kortisol dan meningkatkan pengeluaran asid dalam perut. DGL menyokong proses semula jadi badan untuk mengekalkan lapisan mukosa perut dan duodenum. Herba ini amat bermanfaat jika usus bocor seseorang itu disebabkan oleh tekanan emosi.


5. Quercetin : boleh meningkatkan fungsi halangan usus dengan menutup usus kerana ia menyokong pembentukan protein laluan sempit (thight junction). Ia juga menstabilkan sel-sel mast dan mengurangkan pembebasan histamin, yang biasa terjadi dalam intolerans makanan. Kajian baru juga telah menunjukkan keberkesanannya dalam penyembuhan ulser kolitis. 



Cadangan Suplemen Untuk Rawatan Sindrom Usus Bocor



Terdapat beberapa suplemen Shaklee yang boleh bantu merawat sindrom usus bocor, termasuklah:



  • Vivix : kaya dengan antioksidan yang bertindak mengawal keradangan, meningkatkan sistem imun dan memelihara sel-sel dari kerosakan
  • Energizing Soy Protein : membekalkan kesemua asid amino termasuklah glutamine, proline dan glycine yang boleh bantu membaikpulih usus yang rosak.
  • OmegaGuard : membekalkan asid lemak Omega -3 yang boleh mengurangkan keradangan dan inflamasi.

Setiap penyakit pasti ada ubatnya. Yang penting, kita perlu usaha sebaiknya untuk tingkatkan kesihatan diri. Pengambilan suplemen untuk menyokong keperluan nutrisi tubuh adalah langkah bijak kepada permulaan untuk kesihatan yang lebih baik.

Jika anda mempunyai tanda-tanda sindrom usus bocor, bertindak segera untuk elak tanda-tanda yang dialami menjadi bertambah teruk.


Sebarang pertanyaan dan konsultansi boleh terus hubungi saya di talian 012-9402603.


Untuk pembelian secara online, klik di bawah.






Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu anda.


Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Fb page : kedai doktorvitamin
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussien Onn - Ampang - Kajang

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

2 comments:

  1. takut jugak bila membaca.. sebab tu orang cakap mencegah lebih baik daripada merawat :D

    ReplyDelete

Back
to top