Cara Berkesan Atasi Migrain Tanpa Ubat

Migrain merupakan sakit kepala yang teruk dan berdenyut-denyut yang selalunya disertai sekali dengan rasa mual, loya, gangguan penglihatan dan lain-lain lagi. Kebiasaannya, mereka yang mempunyai migrain akan mengalami gejala sakit kepala yang teruk pada sebelah sisi kepala sahaja.




Serangan migrain boleh menyebabkan kesakitan ketara yang berlanjutan dari beberapa jam ke berhari-hari lamanya. Kaum wanita lebih cenderung untuk mengalami migrain berbanding dengan kaum lelaki. 

Ubat-ubatan boleh bantu mencegah migrain dan melegakan kesakitan serta gejala-gejalanya. Namun, pengambilan ubatan secara berlebihan dan berterusan bukanlah pilihan yang bijak untuk kesihatan anda. Jadi, perkongsian saya kali ini adalah tentang cara untuk atasi migrain secara semulajadi tanpa ubat. 


Punca Terjadinya Serangan Migrain


Penyebab kepada serangan migrain masih tidak diketahui, namun dipercayai disebabkan oleh aktiviti otak yang tidak normal sehingga menyebabkan perubahan pada isyarat saraf, bahan kimia dan aliran darah dalam otak.

Perubahan di dalam stem otak dan interaksinya terhadap saraf trigeminal (laluan utama kesakitan) mencetuskan pengeluaran bahan kimia yang dikenali sebagai 'calcitonin gene-related pepides' (CGRP), di mana bahan ini menggalakkan keradangan dan menghantar mesej kepada reseptor sakit di dalam meninges. Kesannya, tercetuslah sakit migrain.

Terdapat beberapa faktor yang boleh mencetuskan serangan migrain. Ia termasuk:

➱ perubahan hormon pada wanita. Wanita cenderung untuk alami serangan migrain ketika datang haid. Ini dikatakan berpunca dari perubahan paras estrogen di mana ia menjadi rendah ketika wanita datang haid.

➱ Makanan. Antara makanan yang boleh cetuskan migrain adalah keju (yang disimpan lama), makanan yang masin, makanan diproses, makanan berlemak dan coklat

➱ Bahan tambahan dalam makanan. Pemanis aspartame dan pengawet glutamat monosodium (MSG), yang terdapat dalam banyak makanan, boleh mencetuskan migrain.

➱ Minuman beralkohol terutamanya wine dan minuman tinggi kandungan kafein boleh mncetuskan migrain.

➱ Kurang atau terlebih tidur.

➱Terdedah kepada cahaya matahari secara berlebihan

➱Tekanan emosi atau fizikal.

➱Ubat-ubatan. pil perancang dan vasodilators, seperti GTN, boleh memburukkan migrain.


Cara Atasi Migrain Dengan Berkesan


Walaupun pakar kesihatan tidak dapat menentukan dengan tepat punca serangan migrain, namun mereka memahami perubahan fisiologi yang berlaku apabila migrain menyerang. Apabila sel-sel saraf di dalam otak terangsang berlebihan, ia melepaskan bahan kimia yang menyebabkan keradangan dan bengkak dalam saluran darah di otak dan leher. Jadi, langkah terbaik untuk mengatasi migrain adalah dengan menangani isu ini.

Berikut adalah beberapa cara yang boleh membantu mencegah dan mengurangkan kekerapan dan keterukan serangan migrain.

1. Senaman


Untuk pesakit migrain, senaman adalah aktiviti fizikal yang dapat bantu melegakan migrain. Senaman ringan membantu mengurangkan ketegangan dan menghindari tekanan, iaitu pencetus kepada serangan migrain. Senaman juga mencetuskan pembebasan endorfin, yang bertindak sebagai sedatif ringan.

Elakkan senaman yang terlalu berat dan berlebihan. Ia boleh cetuskan migrain bukanlah mencegah atau mengurangkannya.

2. Magnesium


Dalam kebanyakan kajian, kekurangan magnesium dikaitkan dengan serangan migrain. Magnesium membantu merehatkan saraf dan otot serta menghantar impuls saraf di seluruh badan dan otak. Di samping itu, magnesium membantu menghalang saraf daripada menjadi terlebih teruja. Jadi, mineral ini sangat membantu dalam pencegahan dan pengurangan migrain.

Badan kita tidak menghasilkan magnesium. Untuk itu, kita perlu dapatkan keperluan yang mencukupi dari pemakanan harian dan juga makanan tambahan. Sumber makanan kaya dengan magnesium termasuk biji labu, bayam, Swiss Chard, salmon Alaska liar, halibut, biji bunga matahari, bijan, flaxseeds, Amaranth, quinoa, kacang soya, dan kacang hitam.

3. Vitamin B-complex


Vitamin B banyak terlibat dalam pembentukan neurotransmitter seperti serotonin, yang mungkin kurang pada orang yang mengalami migrain. Malangnya, ramai orang mempunyai paras vitamin B yang rendah dan ini menyebabkan kemerosotan tenaga, sel darah dan kesan adrenal yang tidak sihat, dan gejala-gejala sakit kepala.

Vitamin B-kompleks terdiri dari sekumpulan lapan vitamin larut air : thiamine, riboflavin (B2), niasin, vitamin B6, folat, vitamin B12, biotin dan asid Pantothenic. Kehadiran kesemua vitamin ini bersama-sama dapat meningkatkan sel-sel otak, peredaran darah, fungsi imun dan kesihatan kardiovaskular.

Kajian menunjukkan bahawa riboflavin boleh mengurangkan kekerapan dan tempoh migrain manakala vitamin B3 menenangkan sakit kepala vaskular dengan membuka saluran darah untuk meningkatkan aliran darah. Jadi, cuba amalkan vitamin B complex setiap hari, memandangkan manfaatnya sangat bagus untuk mengurangkan dan mencegah serangan migrain.

4. Asid lemak Omega-3


Asid lemak Omega-3 adalah bahan anti-radang yang banyak terdapat dalam sumber-sumber makanan, terutamanya ikan, kacang, dan benih. Satu kajian di Denmark yang telah melaporkan bahawa sebanyak87 peratus daripada pesakit migrain memberitahu keadaan migrain mereka menjadi semakin baik dengan pemgambilan suplemen omega-3 setiap hari.

Asid lemak Omega-3 melindungi sel-sel otak dan mengurangkan keradangan, yang boleh membantu untuk mengurangkan kesakitan yang dikaitkan dengan migrain. Di samping itu, omega-3 didapati bermanfaat dalam mengurangkan kekerapan dan tempoh sakit kepala migrain.

5. Kekal hidrat.


Pengambilan air yang cukup dalam badan boleh bantu mengurangkan gejala migrain seperti sakit kepala. Cara yang mudah ini boleh bantu mengekalkan tenaga dan mengelakkan sakit kepala.

Jadi, pastikan minum sekurang-kurangnya 3 liter air setiap hari. Di samping itu, boleh tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayuran yang tinggi kandungan air seperti timun, saderi, bayam, kobis bunga, tembikai, strawberi dan limau gedang.

6. Feverfew


Feverfew adalah sejenis herba yang digunakan secara meluas oleh pakar herba dan pengamal perubatan traditional cina untuk mencegah migrain dan sakit kepala.

Feverfew membantu mengurangkan rasa sakit berdenyut yang berkaitan dengan migrain dengan mengurangkan keradangan, terutamanya dalam saluran darah di dalam otak. Ia juga mempunyai kesan sampingan yang minimum. Ia boleh membantu melegakan rasa loya dan nak muntah pada penghidap migrain yang mengalami gejala-gejala tersebut.


Cadangan Suplemen Untuk Atasi Migrain



Pengambilan suplemen yang berkualiti juga boleh bantu atasi masalah migrain. Suplemen Shaklee yang dicadangkan untuk pesakit migrain termasuk :

1. B-complex : mengandungi kesemua jenis vitamin termasuk vitamin B2 dan vitamin B6 yang terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. Juga dikenali sebagai vitamin anti-stress. 

2. Ostematrix : mengandungi magnesium dan Vitamin D yang boleh mengurangkan dan mencegah serangan migrain. 

3. OmegaGuard : sumber asid lemak Omega-3 yang mempunyai kesan anti-radang. Ia bantu mengurangkan kekerapan, jangka waktu dan keterukan sakit kepala akibat migrain.


Testimoni Pengguna 







Jangan biarkan migrain mengganggu aktiviti harian anda. Bertindak segera. Jom order set migrain sekarang!!

Klik di bawah untuk pembelian secara online.






Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn


Pos seluruh Malaysia

CONVERSATION

2 comments:

Back
to top