Tips Asas Perancangan Kewangan

Penting sebenarnya merancang kewangan supaya ada simpanan untuk hari tua dan saat-saat kecemasan nanti. Di samping itu, ianya dapat mengelakkan diri dari terlebih berbelanja. 



Antara tips asas dalam merancang kewangan yang kita semua boleh amalkan:
  • simpan 10%-15% duit dari untung berniaga atau gaji bersih..Kalau boleh buat satu akaun khas untuk tujuan ini..pastikan kita tak usik duit dalam akaun ini melainkan jika berlaku hal-hal kecemasan.

  • berbelanja ikut keperluan..jangan ikut nafsu..Kita harus tahu membezakan keperluan dan kehendak..Kalau berbelanja terlalu ikut kehendak, diri sendiri yang akan merana nanti..

  • asingkan juga bahagian untuk sedekah dan zakat..In Shaa Allah, lagi murah dan berkat rezeki yang kita akan perolehi
.
  • melabur untuk menjana pendapatan pasif..tapi kena pastikan selidik dahulu pelaburan yang kita ingin sertai tu..sebab sekarang ini terlalu banyak pelaburan yang mencurigakan malah merugikan. 

  • kena berdisiplin dalam merancang kewangan..Bila melibatkan duit memang susah kan nak ikut apa yang kita dah rancang..tapi cuba fikirkan manfaat yang bakal kita perolehi..In shaa Allah, akan mudah jadinya..

Mudah-mudahan tips ini bermanfaat untuk anda semua. Jom kita rancang kewangan demi masa depan yang cerah dan terjamin. In shaa Allah.




Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikinazly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : sheqien.shaklee

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussien Onn - Ampang

.


CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top