5 Petua Mudah Naikkan Platelet Darah Untuk Penyakit Idiopathic Thrombocytopenic Purpura (ITP)

Lebam di mana-mana bahagian anggota badan akibat terjatuh atau terlanggar sesuatu objek adalah normal. Tetapi, bila anda dapati badan kerap lebam kebiruan tanpa sebab yang jelas, ini mungkin petanda anda mempunyai masalah kekurangan platlet dalam darah yang dikenali juga sebagai Idiopathic Thrombocytopenic Purpura (ITP).

Penyakit ITP boleh berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Bagi kanak-kanak, penyakit ini boleh menyerang  mereka dari seawal usia dua tahun. Di kalangan orang dewasa pula, kaum wanita lebih cenderung untuk mempunyai masalah ini.





Apa itu ITP?


ITP adalah suatu gangguan yang berlaku dalam tubuh di mana darah tidak dapat membeku secara normal. Keadaan ini boleh menyebabkan anggota badan alami lebam berlebihan dan pendarahan tanpa kawalan.

Kekurangan platelet dalam darah adalah punca terjadinya ITP. Platelet adalah komponen penting dalam aktiviti pembekuan darah.

Platelet adalah sel darah kecil yang bergumpal untuk membentuk darah beku pada tempat luka dan menghentikan pendarahan. Apabila saluran darah rosak, platelet akan segera ke tempat yang cedera untuk menghentikan pendarahan, dan seterusnya proses pembaikpulih sel yang rosak akan bermula.

Bila bilangan platelet tidak cukup dalam darah, aktiviti pembekuan menjadi perlahan. Kesannya, boleh berlaku pendarahan dalaman atau kehilangan darah yang banyak. Ini boleh membahayakan nyawa.



Bagaimana platelet darah boleh berkurangan dalam kes ITP?


Dalam kes ITP, masih tidak diketahui punca platelet darah menjadi rendah. Sebab itu penyakit ini dipanggil idiopathic yang bermaksud 'sebab yang tidak diketahui'. Walau bagaimanapun, secara umumnya dipercayai kes ITP dicetuskan oleh tindak balas autoimun yang menyebabkan sistem imun menganggap platelet sebagai bendasing dan bukannya sel sendiri. Kesannya, sistem imun menghasilkan antibodi yang memusnahkan platelet, yang seterusnya merendahkan bilangan platelet dalam darah.

Bagi kanak-kanak, ITP paling kerap berlaku selepas jangkitan virus seperti selsema atau campak. Manakala, pada orang dewasa ITP kadang-kadang boleh berlaku selepas jangkitan virus. Tetapi ia lebih sering dicetuskan oleh gangguan imun, kehamilan atau pengambilan ubat tertentu.

ITP tidak menular dan tidak boleh dipindahkan dari satu orang ke orang yang lain.


Petua Naikkan Platelet Darah Untuk ITP


#1 Jus daun betik

Dalam perubatan ayurvedic, jus daun betik telah digunakan dari generasi ke generasi utnuk atasi masalah ITP. Terdapat kajian yang membuktikan pengambilan jus daun betik secara kerap meningkatkan bilangan platelet dalam darah.





#2 Lidah buaya


Bukti anekdot sangat memihak kepada lidah buaya dalam meningkatkan platelet darah dengan cepat dan mencegah gejala ITP yang tidak menyenangkan. Mengamalkan jus lidah buaya setiap hari telah diketahui dapat mengurangkan pendarahan gusi dan mulut, dan meningkatkan tenaga memandangkan badan mula meningkatkan pengeluaran platelet darah.




#3 Vitamin C


Meningkatkan pengambilan vitamin C mungkin salah satu petua yang paling mudah dan berkesan. Dengan mengambil makanan kaya dengan vitamin C setiap hari, anda boleh melihat pengurangan lebam dalam masa seminggu atau lebih. Vitamin C adalah komponen penting dalam kolagen, yang menjadikan semuanya dari tulang dan otot menjadi tisu dan sel darah. Meningkatkan bahan mentah untuk platelet membawa kepada lebih banyak platelet yang dihasilkan!




#4 Senaman


Tidak aktif boleh membawa kepada masalah ITP dalam kes dewasa; Pada dasarnya, kehidupan yang tidak aktif hampir boleh "menipu" badan anda untuk menghasilkan platelet yang lebih sedikit, menyebabkan anda merasa lebih letih dan sedih, yang membawa kepada gaya hidup yang lebih malas. Bersenam adalah cara yang baik untuk merangsang metabolisme dan kilang sel darah ke tahap optimum.



#5 Kurangkan stress


Tekanan dan kebimbangan telah dikaitkan dengan mempunyai ITP di kemudian hari. Tahap tekanan tinggi dan hormon tekanan berterusan dalam badan anda boleh menyebabkan penurunan jumlah platelet. Anda boleh mencuba aromaterapi, meditasi, yoga, atau apa-apa aktiviti menenangkan lain untuk menghilangkan tekanan diri dan melindungi diri daripada perkembangan thrombocytopenia.


Nutrisi Sokongan Untuk Bantu ITP.



Selain rawatan perubatan untuk ITP, boleh juga ikhtiar dengan pengambilan suplemen semulajadi untuk memberi sokongan nutrisi pada tubuh supaya sistem tubuh dapat berfungsi dengan lebih baik seterusnya ebih mudah untuk atasi masalah ITP.

Antara suplemen yang boleh membantu meningkatkan kesihatan pesakit ITP;

Vivix - suplemen antipenuaan terbaik yang boleh perbaiki sel sehingga ke peringkat DNA. Ia juga boleh memelihara sel-sel dari kerosakan dan meningkatkan taraf kesihatan secara menyeluruh di samping menguatkan imun sistem dan mengurangkan keradangan.

OmegaGuard - membekalkan asid lemak Omega-3 yang mempunyai kesan anti-inflamasi. Ia boleh mengurangkan keradangan dan meningkatkan penghasilan platlet dalam darah.

Vitalea - mengandungi 24 jenis vitamin dan mineral yang membantu meningkatkan penghasilan sel darah merah, mencegah anemia, dan membei tenaga dan kecergasan pada tubuh badan.

Bcomplex - mengandungi vitamin B12 dan folat yang membantu meningkatkan penghasilan platlet dan membantu melawan stress dan tekanan.

Sustained released vitamin C - membantu penyerapan nutrien secara semulajadi, meningkatkan fungsi imun, membaiki simptom pendarahan.


Sebarang pertanyaan dan tempahan produk, boleh terus hubungi saya di www.wasap.my/60129402603.




Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

- Pengedar Shaklee Anda-

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn - Kajang

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

2 comments:

  1. semua supplemen ni boleh bantu naikkan platelet ya..thanks for the info sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye sis. Disarankan ambil suplemen untuk bantu lengkapkan keperluan nutrisi yang tubuh kita perlukan.

      Bila tubuh cukup nutrisi, lebih mudah masalah kesihatan dapat diatasi.

      Cara Kurangkan Sakit Tumit Tanpa Painkiller

      Delete

Back
to top