Cara Atasi Senggugut Dengan Cepat Ketika Haid

Ada sesetengah wanita akan mengalami rasa sakit dan tidak selesa di bahagian bawah abdomen (senggugut), pinggang dan sakit kepala ketika datang haid. Ianya adalah normal dan biasanya berlaku beberapa hari sebelum atau selepas kedatangan haid. Rasa sakit ini akan hilang selepas beberapa hari.

Ada juga sebahagian wanita yang mengalami kesakitan yang agak kuat sehingga mengganggu aktiviti harian. Dalam entri ini, saya akan kongsikan cara atasi senggugut dan sakit pinggang ketika haid.







Apakah punca berlakunya senggugut dan sakit pinggang?



Prostaglandin, iaitu bahan kimia yang dihasilkan oleh tubuh wanita adalah punca kepada berlakunya gejala-gejala yang berkaitan dengan ketidakselesaan ketika haid. Prostaglandin merangsang otot rahim mengecut untuk mengeluarkan darah haid. Wanita yang mempunyai tahap prostaglandin yang tinggi  akan mengalami pengecutan yang lebih kuat  dan ini menyebabkan rasa sakit di bahagian bawah perut dan juga pada bahagian belakang pinggang. Pengeluaran hormon Prostaglandin juga membawa kepada gejala muntah-muntah, cirit-birit, dan sakit kepala.

Punca lain kepada kesakitan  ketika haid adalah disebabkan oleh masalah-masalah sakit puan yang lebih serius seperti jangkitan kuman (pelvic inflammatory desease), endometriosis, fibroid dan ovarian cyst. 

Tanda-tanda seseorang wanita itu mengalami masalah serius adalah apabila mereka mengalami senggugut yang melampau setiap bulan dan tidak mampu untuk melakukan apa-apa perkara. Untuk kes seperti ini, disarankan untuk segera menjalani pemeriksaan doktor bagi mengesan masalah kesihatan yang dihadapi.

Cara Atasi Senggugut Ketika Haid


Untuk kurangkan rasa sakit dan elak senggugut dan sakit pinggang menjadi lebih teruk, beberapa cara berikut boleh diamalkan iaitu:


1. Tingkatkan pengambilan makanan kaya dengan kalsium


Kalsium sangat penting dalam menyokong kesihatan tulang yang kuat. Selain itu, ia juga sebenarnya boleh bantu golongan wanita yang mengalami senggugut yang menyakitkan. Banyak kajian saintifik menunjukkan peningkatan pengambilan kalsium dapat mengurangkan kekejangan perut ketika haid. Walau bagaimanapun, bagaimana mekanisme kalsium boleh mengurangkan kesakitan senggugut masih belum dapat difahami sepenuhnya. Namun, dipercayai manfaat kalsium pada masalah senggugut boleh dikaitkan dengan peranan mineral penting ini dalam mengekalkan nada otot yang normal. Otot yang kekurangan kalsium lebih cenderung untuk menjadi tegang dan seterusnya menyebabkan senggugut.

Susu skim dan susu rendah lemak membekalkan sumber kalsium yang baik, tanpa mengandungi lemak tepu yang diketahui boleh memburukkan kesakitan semasa haid. Jika sensitif terhadap produk tenusu, pilihlah sumber kalsium lain seperti sayur-sayuran berdaun hijau.


2. Tingkatkan pengambilan asid lemak Omega-3


Asid lemak Omega-3 mempunyai sifat anti-radang semulajadi yang boleh bantu mengurangkan kesakitan senggugut. Sumber Omega-3 terbaik termasuk ikan laut dalam seperti salmon, kod, halibut, minyak ikan, biji chia, flaxseeds, kacang soya, dan walnut.

Satu kajian kecil yang diterbitkan dalam jurnal American Obstetrics and Gynecology edisi April 1996 menunjukkan pengurangan masalah senggugut dikalangan wanita remaja yang mengambil suplemen minyak ikan. Dalam kajian ini, wanita yang mengambil minyak ikan dilaporkan mengurangkan kesakitan senggugut berbanding dengan kumpulan plasebo, yang tidak mengambil minyak ikan. Apabila kumpulan plasebo mula mengambil minyak ikan, mereka juga mendapat manfaat yang sama.


3. Pastikan pengambilan air yang cukup


Kekal hidrat dengan minum air secukupnya sekurang-kurangnya 1.5-2 liter sehari. Ini dapat membantu mengurangkan rasa tidak selesa di perut.

4. Ambil pemakanan yang seimbang dan sihat


Pastikan pemakanan harian anda terdiri daripada makanan yang rendah lemak dan tinggi fiber seperti biji-bijian, kacang merah dan kacang, sayur-sayuran (terutamanya yang berdaun  gelap-hijau), buah-buahan, dan kacang. Pengambilan makanan bernutrisi seperti vitamin E, B1, dan B6, magnesium, zink, dan omega-3 asid lemak membantu melegakan ketegangan otot dan keradangan.


5. Elakkan pengambilan kafein


Kafein boleh menyebabkan senggugut menjadi teruk, jadi elakkan pengambilan kopi sebelum dan semasa datang haid.

6.  Bersenam


Lakukan senaman ringan secara kerap. Ada beberapa kajian menunjukkan wanita yang melakukan senaman ringan dapat bantu melegakan kesakitan senggugut. Senaman meningkatkan paras oksigen dalam darah, seterusnya membantu penyerapan nutrien dan penyingkiran toksin dari badan. Senaman juga bantu stabilkan paras hormon dalam badan.

Atasi Senggugut dan Sakit Pinggang Dengan Kaedah Nutrisi


Pemakanan seimbang dan bersenam di tambah pula dengan pengambilan suplemen boleh membantu kurangkan sakit senggugut dengan berkesan. Suplemen ini bertujuan untuk menyokong keperluan nutrisi yang tubuh perlukan agar sistem tubuh dapat berfungsi dengan lebih baik. Berikut adalah suplemen yang boleh bantu mengurangkan sakit senggugut.

GLA Compleks
  • memberi kelegaan semasa kitaran haid bulanan. Asid gamma linolenik biasanya digunakan secara tradisional untuk melegakan kesakitan ketika datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid

  • Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ ketegangan ketika haid, mengurangkan rasa sakit dan mengawal emosi.

  • Melegakan kekejangan, sakit belakang dan gementar
  • Paras kalsium menurun ketika haid di mana ianya menyebabkan kekejangan otot rahim, perut. Pengambilan ostematrix dapat meningkatkan kalsium dalam badan

  • membantu mengurangkan keradangan di otot dan mengurangkan kesakitan akibat senggugut.

Apa Kata Pengguna?





Jom ikuti apa yang wanita ini amalkan untuk atasi masalah senggugut teruk yang beliau alami.

Masalah Senggugut Teruk Nak Patah Pinggang! Mak Aih, Nasib Dah OK from iReach HD on Vimeo.



Jangan biarkan masalah senggugut mengganggu aktiviti harian anda. Bertindak segera. Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan info lanjut..

Untuk dapatkan segera, boleh klik di bawah.








Jangan ragu-ragu untuk bertanya. 
Saya memang sedia membantu anda!!



Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : sheqien.shaklee

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussien Onn - Ampang - Kajang

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

2 comments:

  1. Terima kasih atas tips ni. Nanti nak share dengan kawan2 :)

    ReplyDelete
  2. Bagus gabungan suplemen GLA, Ostematrix dan Bcomplex nie.
    Dapatkan pola pemakanan dan gaya hidup yang sihat.

    ReplyDelete

Back
to top