Kenali Ekzema Dan Cara Merawatnya Supaya Kulit Kembali Sihat

Ekzema merupakan sejenis penyakit kulit yang kebiasaannya menyerang bayi dan kanak-kanak. Namun begitu, orang dewasa juga tidak terkecuali dari menghidapi penyakit ekzema.

Penyakit ini tidak berjangkit dan tidak berbahaya tetapi sekiranya tidak dirawat, gejalanya akan menjadi lebih teruk dan memberi rasa ketidakselesaan kepada penghidapnya. Jadi, saya kongsikan dalam entri ini cara merawat ekzema supaya kulit kembali pulih dan sihat.


Apa itu Ekzema?

Ekzema adalah tindak balas keradangan kepada bahan yang menyebabkan kerengsaan kepada kulit. Kulit pesakit ekzema biasanya sangat gatal, kemerahan dan kadangkala melepuh ketika mengalami serangan. Akibat kerap menggaru, kulit bukan saja semakin rosak, tetapi membolehkan bakteria Staphylococcus aureus (S. aureus) yang 95 peratus ada pada kulit penghidap ekzema atopik (permukaan), berjangkit dan membiak. Akibatnya, kulit bukan saja lebih berisiko menjadi kering dan rapuh, tetapi ia juga semakin sensitif kepada impak bahan kimia atau elemen lain yang menimbulkan alahan.

Lazimnya, untuk orang dewasa ekzema terjadi di bahagian leher, muka, siku, buku lali dan lutut. Manakala untuk bayi dan kanak-kanak, ekzema menyerang bahagian pipi, dahi, leher, lengan, betis dan kulit kepala.

Kanak-kanak yang menghidapi ekzema sebelum umur 5 tahun, kebanyakannya akan membesar tanpa masalah jika tidak mengalami alahan atau asma. Dalam kebanyakan kes, ekzema boleh dikawal dengan baik melalui rawatan dan mengelakkan dari pencetusnya.

Punca Atau Faktor Terjadinya Ekzema

Punca sebenar berlakunya serangan penyakit eczema ini tidak dapat dipastikan dengan tepat, namun ianya kelihatan seperti satu tindakbalas tidak normal sistem imun badan. Ini terjadi di mana sistem imun ini bertindak balas dengan setiap bakteria yang ada (tidak kira unsur baik atau jahat) hingga membuatkan seseorang terlampau sensitif dan mudah mendapat alahan.

Namun terdapat beberapa kajian yang dibuat, menyatakan antara faktor-faktor pencetus kepada eczema ini termasuklah:
- penggunaan sabun dan detergen
- keadaan cuaca yang panas
- alahan kepada alam persekitaran
- alahan terhadap barang kemas
- berada dalam keadaan stress
- kuat berpeluh
- alahan terhadap barang kosmetik
- alahan kepada fabrik pakaian yang tertentu
- air berklorin tinggi

Terdapat kajian menunjukkan penyakit eczema ini juga mempunyai pertalian genetik. Salah seorang sama ada ibu atau bapa berpotensi untuk memberi kesan genetik itu kepada anak-anak. Oleh sebab itu, kebanyakan kes eczema ini berlaku dikalangan kanak-kanak berusia kurang dari dua tahun kerana kebanyakannya diwarisi daripada ibubapa.

Rawatan Untuk Penyakit Ekzema

Menurut pakar kulit, penyakit eczema ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya tetapi ianya boleh dikawal untuk mengurangkan gejala dan tandanya.

Antara rawatan perubatan untuk pesakit ekzema :
- pengambilan ubat pencegah gatal seperti antihistamin
- penggunaan losen pelembap, krim emolien untuk menahan kekeringan dan kegatalan
- penggunaan krim steroid untuk kes-kes yang teruk
- pengambilan antibiotik jika terdapat jangkitan kuman

Sekiranya masalah ekzema masih tidak berjaya diatasi, saya cadangkan anda cuba rawatan alternatif dengan set ekzema shaklee. Pengambilan set ekzema shaklee secara konsisten dapat membantu untuk mengawal masalah ekzema dan menjadikan kulit sihat kembali.

Set Eczema Shaklee Untuk Kulit Sihat


1. Bayi Berusia Kurang Dari 1 Tahun

Untuk para ibu yang menyusu anak yang mengidap eczema, anda disyorkan untuk mengambil Energizing Soy Protein (ESP) dan Omega Guard. Khasiat dari pengambilan suplemen ini akan disalurkan menerusi penyusuan susu ibu kepada anak. Di samping itu, ibu pun mendapat khasiatnya.

Krim Herbal Blend boleh disapukan untuk bayi yang mengalami ekzema kering bagi mengurangkan rasa gatal dan pedih.Sekiranya ada luka-luka pada kulit boleh dirawat dengan menyapu Vitamin E pada bahagian luka.

2. Kanak-Kanak Berusia 1 Tahun Ke Atas

Bagi mengawal dan merawat eczema, kanak-kanak setahun ke atas boleh ambil Omega Guard. Omega Guard menguatkan membran sel, mencegah radang kulit dan mengurangkan kegatalan.

Selain itu, boleh ambil Mealshake yang kaya dengan multivitamin dan protein untuk baiki tisu kulit dan hilangkan parut.

Kombinasi Krim Herbal Blend dan Vitamin E untuk rawatan luka akibat eczema. Sapuan krim ini di bahagian badan yang alami ekzema dapat membantu memulihkan kulit dengan lebih cepat.

3. Remaja dan dewasa

Apabila eczema menyerang, sel kulit akan jadi rosak. Jadi, pengambilan ESP membantu dalam penghasilan sel kulit yang sihat, anjal dan gebu.

Vitamin E atau GLA Complex (dalam GLA juga ada vitamin E) berkhasiat merawat kulit yang rosak dan juga dapat membantu memudarkan parut dengan berkesan. Vitamin E Shaklee mengandungi ekstrak biji anggur yang mempercepat proses membaikpulih kulit dan juga mempertingkat sistem imunisasi melawan eczema.

Omega Guard berfungsi mengekalkan kulit dalam keadaan lembap. Pesakit eczema mempunyai kulit yang sangat sensitif. Omega Guard mencegah keradangan kulit & mengurangkan kegatalan. Pengambilan ESP dan Omega Guard dapat bantu memastikan ekzema tidak merebak dan merawat kulit dari dalam.

Penggunaan Krim Herbal Blend pada bahagian badan yang diserang ekzema dapat bantu untuk melegakan rasa gatal dan pedih.

Pengambilan Alfalfa sangat disyorkan untuk mempertingkat kekuatan sistem dalaman tubuh dengan bertindak menyahtoksin.

Testimoni Pengguna Set Ekzema Shaklee




Jangan tunggu lagi. Jangan biar masalah ekzema membelenggu hidup anda dan insan tersayang. 

Berminat untuk order?? Boleh hubungi saya. Saya sedia untuk membantu anda.


Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/call : 012-9402603
Fb : shikin satiman
Ig : sheqien.shaklee
Emel : shikin.azly@gmail.com

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Bandar Tun Hussien Onn - Ampang



CONVERSATION

1 comments:

Back
to top