Punca Masalah Sembelit Dan Cara Mengatasinya

Sembelit merupakan keadaan di mana seseorang itu sukar untuk membuang air besar. Dalam kebanyakan kes, sembelit terjadi disebabkan oleh pergerakan najis yang perlahan dalam usus besar. Keadaan ini menyebabkan usus besar menyerap cecair dari najis dan seterusnya mengakibatkan najis keras, kering dan sukar untuk dikeluarkan. Paling teruk, ia juga boleh membawa kepada buasir.

Kebanyakan orang mengalami sembelit dari semasa ke semasa, tetapi biasanya perubahan gaya hidup dan tabiat makan yang lebih baik membantu melegakan simptom dan mencegah sembelit dari berulang.




Punca-punca Sembelit


Terdapat beberapa faktor yang boleh menjadi punca kepada sembelit. Ia termasuklah :

1. Kurang pengambilan serat


Individu yang cukup jumlah serat dalam badannya rendah kebarangkalian untuk alami sembelit. Pengambilan serat yang mencukupi sangat penting kerana serat bantu melembutkan tekstur najis dan juga menggalakkan pergerakan usus. Buah-buahan, sayuran dan gandum antara contoh makanan yang kaya dengan serat.

2. Kurang bersenam


Sembelit lebih mudah untuk terjadi kepada seseorang yang kurang lakukan aktiviti fizikal seperti bersenam terutamanya kepada golongan berusia. Bersenam dipercayai mengekalkan metabolisme kita tinggi, dan menjadikan proses-proses dalam badan bergerak lebih cepat.

3. Kesan pengambilan ubat atau suplemen


Ada sesetengah ubat boleh menyebabkan sembelit. Contohnya ubat penahan sakit, anti-depression, ubat darah tinggi dan jantung dan antihistamin. Suplemen yang boleh mengakibatkan sembelit adalah suplemen zat besi dan kalsium.


4. Kurang minum air (dihidrasi)


Jika anda sedang alami sembelit, dengan minum banyak air mungkin tidak melegakan simptom. Namun, mengamalkan minum banyak air secara kerap boleh mengurangkan risiko sembelit. Soda dan minuman mengandungi kafein boleh menyebabkan dehidrasi dan sembelit. Alkohol juga menghilangkan air dalam badan dan harus dielakkan oleh individu yang sembelit atau sangat terdedah kepada sembelit.


5. Penuaan


Apabila kita semakin tua, metabolisme mula menjadi perlahan, menyebabkan kurang aktiviti usus. Otot-otot di saluran pencernaan tidak berfungsi seperti biasa. 


6. Hamil


Kehamilan membawa perubahan hormon yang boleh membuat seorang wanita lebih mudah diserang sembelit. Juga, rahim boleh memampatkan usus, melambatkan laluan makanan.


7. Masalah dengan kolon atau rektum


Tumor boleh memampatkan atau menyekat laluan dan menyebabkan sembelit. Juga, tisu parut (perekatan), diverticulosis, dan penyempitan abnormal daripada kolon atau rektum (tegasan kolorektal).


Orang-orang dengan penyakit Hirschsprung terdedah kepada sembelit (kecacatan kelahiran di mana beberapa sel-sel saraf tidak hadir dalam usus besar).

8. Penggunaan laxatives secara berlebihan


Sesetengah orang percaya kita harus pergi ke tandas sekurang-kurangnya sekali sehari - ini tidak benar. Walau bagaimanapun, untuk memastikan ini berlaku, sesetengah orang mengambil ubat sendiri dengan julap.

Pelangsingan adalah berkesan; Mereka membantu pergerakan usus. Walau bagaimanapun, menggunakannya secara kerap membolehkan tubuh menjadi terbiasa dengan tindakan mereka dan secara beransur-ansur dos perlu meningkat untuk mendapatkan kesan yang sama. Laxatives boleh membentuk kebiasaan. Apabila kita menjadi bergantung kepada mereka, terdapat risiko sembelit yang besar apabila mereka dihentikan.

9. Sesetengah penyakit dan keadaan kesihatan


Penyakit yang cenderung melambatkan pergerakan kotoran melalui kolon, rektum, atau anus boleh menyebabkan sembelit; Ini termasuk yang berikut:

Rawatan Sembelit



Dalam majoriti kes, sembelit boleh sembuh tanpa sebarang rawatan atau risiko kepada kesihatan.

Rawatan untuk sembelit yang berulang termasuk perubahan gaya hidup seperti melakukan lebih banyak aktiviti fizikal, makan lebih banyak serat, dan minum lebih banyak air.

Biasanya, julap berjaya mengubati kebanyakan kes sembelit, tetapi ia seharusnya digunakan dengan berhati-hati dan apabila perlu sahaja. Dalam kes sembelit yang lebih kronik, mungkin mereka memerlukan ubat preskripsi.

Penting untuk kita mengetahui sebab sembelit. Mungkin terdapat penyakit atau keadaan yang menjadi penyebabnya. Sesetengah orang dengan sembelit berulang menggunakan diari harian di mana mereka mencatat pergerakan usus, ciri-ciri najis, dan faktor-faktor lain yang boleh membantu doktor dan pesakit merancang rawatan terbaik.

*sumber medicalnewstoday




Suplemen Untuk Bantu Atasi Sembelit


Pergerakan usus yang sihat bermula dengan pemakanan seimbang yang kaya dengan serat, pengambilan air yang banyak dan senaman yang kerap. Untuk melegakan masalah sembelit yang kadang-kala berlaku, Herb-Lax boleh bantu anda.


Herb-lax terdiri daripada campuran 9 herba terpilih yang boleh bantu merangsang pergerakan usus untuk melancarkan proses perkumuhan semulajadi tubuh. Ia mengandungi daun senna yang digunakan secara tradisional sebagai laksatif semulajadi.

Selain bertindak sebagai laksatif semulajadi, Herb-LAX boleh membantu proses detoksifikasi usus di mana ia bantu percepatkan proses penyingkiran toksik di dalam tubuh badan kita terutamanya yang telah tersimpan lama. Ia juga membantu mengempiskan bahagian perut dan memejalkan bahagian perut (bina otot).

Jadi, jika anda ingin memiliki sistem penghadaman yang sihat, dicadangkan untuk cuba Herb-lax. 

Apa Kata Pengguna?





Untuk sebarang pertanyaan dan konsultansi, boleh terus hubungi saya di talian 012-9402603. 

Apa tunggu lagi..Jom order sekarang!!

Klik di bawah untuk pembelian secara online.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.

Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn

Pos seluruh Malaysia

*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment

Back
to top