[Testimoni] : Masalah Keputihan Berbau Semakin Pulih Secara Semulajadi

Masalah keputihan bukanlah suatu perkara asing di kalangan wanita. Mengikut statistik, hampir 75 peratus wanita yang berkahwin mempunyai masalah keputihan akibat dari aktiviti seksual. 

Ramai wanita yang masih tidak sedar akan risiko dan bahaya masalah keputihan. Disebabkan itu, kebanyakan dari mereka bertindak mendiamkan diri dan tidak mendapatkan sebarang rawatan. Akibatnya, masalah keputihan berlanjutan dan menjadi bertambah teruk.

Penting untuk setiap wanita tahu membezakan lendir keputihan yang normal dengan keputihan yang serius dan memerlukan rawatan perubatan. Ini kerana jika keputihan yang dialami adalah serius, ia boleh mengakibatkan kerosakan saluran peranakan jika dibiarkan tanpa rawatan.

Bagaimana untuk ketahui keputihan yang normal dan bermasalah?


Bagi keputihan yang normal, lelehan dari faraj adalah rembesan dari servik dan faraj yang membawa keluar sel mati dan juga bakteria. Ini untuk mengekalkan kebersihan faraj dan membantu menghalang dari jangkitan. Lendir keputihan yang normal biasanya;
  • tidak berbau
  • berwarna jernih kepada putih susu
  • cair kepada tebal atau lendir

Keputihan menjadi suatu masalah bila adanya jangkitan bakteria dan kulat. Wanita sering terdedah kepada jangkitan ini disebabkan bahagian alat sulit wanita sangat sensitif terhadap peubahan persekitaran seperti pemakanan, kitaran haid dan tahap kesihatan seseorang, yang kemudian mengubah kelembapan dan keasidan faraj. 

Masalah keputihan yang disebabkan oleh jangkitan kulat mengeluarkan lendir yang berwarna putih seperti susu basi atau keju cair, menyebabkan kegatalan dan kemaluan akan membengkak serta menjadi merah. Manakala keputihan disebabkan jangkitan bakteria akan berwana kuning, berbau hamis dan rasa gatal pada kemaluan.


Atasi Keputihan Teruk Dan Berbau Secara Semulajadi

Dalam artikel ini, saya ingin berkongsi kisah bagaimana seorang wanita berjaya atasi masalah keputihan teruk dan berbau yang dialaminya selama bertahun-tahun. Apa yang beliau lakukan? Jemput baca selanjutnya.



KEPUTIHAN. Sejak zaman anak dara lagi dah ada masalah keputihan ni. Tapi tak tahulah ia makin lama makin teruk bila dibiarkan. Lagi lagi masa sekolah menengah dulu, aktif dengan badan beruniform. Hari hari ada latihan kawad kaki, belum dikira ber”camping” lagi. Bab kebersihan memanglah tak jaga sangat. Masa tu pula, takdelah didedahkan pasal masalah yang boleh dihidapi di tempat sulit macam sekarang ni. Dulu bab bab tu semua disembunyikan. Ia jadi isu yang memalukan. 
Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal .. Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.Keputihan ni mulalah sedikit, tapi lama lama ia menjadi teruk bila semakin gatal saat berpeluh. Sehinggakan terpaksa memakai pad pantyliner setiap hari untuk elakkan gatal semakin menjadi jadi. Tapi, tak tahu nak bertanyakan pada siapa untuk elak macamana keputihan tu. Sampaikan, kerap sangat basuh di bahagian tersebut setiap kali gatal, atau membuang air besar. Ke hulu hilir bawa “femine wash” untuk pastikan bahagian tersebut di basuh bersih. 
Masa mengandung, masalah keputihan semakin menjadi jadi dan bila diajukan pada doktor dan nurse semasa “check up” bulanan, diaorang kata memang itu masalah biasa untuk ibu hamil. Lagi jadi masalah bila perut semakin membesar dan ia menjadi jadi semakin gatal. Ada orang suruh basuh bahagian tersebut dengan air sirih yang direbus dan letakkan daun sirih di bahagian tersebut. Kak Ct buat juga. Tapi sekejap je hilang gatalnya. Esok lusa, ia datang balik.. 
Pernah berjumpa doktor dan doktor pun sahkan masalah keputihan Kak Ct sangat teruk. Jadi doktor masukkan sejenis ubat untuk mengelakkan bakteria merebak ke dalam organ organ dalaman. Ambil juga ubat yang diberikan oleh doktor, tapi hanya seminggu atau selagi makan ubat yang diberikan. Bila tak makan ubat, ia datang balik. Doktor sendiri tak bagi kak ct makan ubat yang dose lebih tinggi sebab masa tu tengah mengandung. 
Akhirnya, selepas bersalinkan Zafran, dan mencari maklumat berkenaan suplemen penyusuan, terjumpa artikel berkenaan merawat masalah keputihan juga. Macam best, nak cuba juga. Jadi belilah set penyusuan ( ALFALFA, ESP, SR VITAMIN C, B COMPLEX, VITALEA, OSTEMATRIK) dan add on garlic untuk elakkan bakteria semakin merebak dan bantu matikan kulat dibahagian tersebut. 
Tak sangka, selepas 2 3 bulan konsisten ambil alfalfa dan garlic, masalah keputihan dapat diatasi. Bermula dengan kurang rasa gatal walaupun berpeluh, sehingga dah kurang bau, suami juga akhirnya menegur akan kurangnya masalah keputihan tersebut. Kalau tak, sebelum ni, dia juga komplen akan masalah yang kak ct hadapi. Lama lama, kak ct juga yang malu sendiri dengan keadaan begitu. Ianya, waktu “bersama” adalah waktu yang seronok, tapi ia jadi sebaliknya dengan bau yang tidak sedap dan akhirnya, keinginan itu terus mati disitu. Sedih sangat. 
Tapi kini, Alhamdulillah, walaupun ia tak 100% hilang, ia tidak lagi berbau teruk dan keputihan pun pada tahap yang baik dan hanya datang sebelum 2 3 hari nak haid saja. Pantyliner pun dah lama tak guna. Nak bergerak aktif pun dah tak risau akan berpeluh banyak dan mula gatal gatal. Seronok sangatlah. Garlic dan alfalfa, 2 suplemen wajib yang kak ct ambil hari hari. KITA ENJOYS!!!. 
Bawang putih memang diketahui sangat berguna untuk kesihatan manusia kerana membantu dalam membunuh parasit, membantu dalam sistem pernafasan, perbaiki sistem penghadaman dan kandungan tenaga yang rendah. Manakala alfalfa pula adalah sejenis herba dan sangat diakui dalam keberkesanan untuk kesihatan dalaman wanita. Alfalfa bertindak sebagai kacip fatimah buat isteri. Kacip Fatimah?? Tau tau jelah apa manfaat nya kan? Yang itu pun kak ct dapat manfaatnya. Buat suami tersenyummm saja. opss.                                                                                              - Siti Noriza Binti Saleh


Berminat untuk dapatkan set vitamin untuk atasi masalah keputihan ini?

Boleh terus hubungi saya di www.wasap.my/60129402603.

Untuk pembelian secara online menggunakan kad Debit/Kredit, boleh klik di bawah.





Jangan ragu-ragu untuk hubungi saya.
Saya sedia untuk membantu.


Shikin Satiman
ID : 1147051
Whatsapp/Call : 012-9402603
Emel : shikin.azly@gmail.com
Fb : shikin satiman
Ig : vitamin_sihat_semulajadi

Kawasan COD : Hulu Langat - Bandar Mahkota Cheras - Ampang - Bandar Tun Hussien Onn - Kajang

Pos seluruh Malaysia


*Disclaimer : Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah sebarang penyakit.

CONVERSATION

0 comments:

Post a comment

Back
to top